Podetko älypuhelinkammoa? Tätä mieltä myyjät ovat yleisistä uskomuksista

Älypuhelimista ja älypuhelinjulkistuksista uutisoidaan nykyään erittäin näkyvästi, mutta siitä huolimatta moni ei uusimmista vempaimista jaksa innostua.

Läheskään kaikki eivät koe älypuhelimien tarjoamia ominaisuuksia tarpeellisiksi ja saattaapa taustalta löytyä joissakin tapauksissa silkkaa ennakkoluuloa uutta tekniikkaa kohtaan. Tällaiset ihmiset saattavat pitää kiinni peruspuhelimistaan viimeiseen saakka.

MTV3 Uutisten haastattelemien tekniikkaliikkeiden myyjien mukaan älypuhelinkammoiset asiakkaat ovat kutakuinkin päivittäinen näky liikkeissä.

Kysyimme myyjien kantoja muutamaan älypuhelimia kritisoivaan argumenttiin, joita kuulee usein älyluurien vastustajien suunnalta:

Väite 1: "Uusien älypuhelimien akut ovat surkeita, eiväthän ne kestä päivääkään ilman latausta"

Soneran jälleenmyyjä toteaa, että kyse ei ole siitä, että akut olisivat huonoja. Päinvastoin, akkuteknologiassa on tapahtunut kehitystä. Yksi syy virran hupenemiseen on siinä, että mobiiliyhteyksissä käytetään nykyään nopeampia ja samalla akun virtaa enemmän kuluttavia 3G-verkkoja. Jälleenmyyjä huomauttaa, että operaattoritkin keskittyvät nykyään 3G- ja 4G-verkkojen rakentamiseen ja satsaavat 4G-yhteyksiin vanhempien 2G verkkojen sijaan. Nopeammat yhteydet ovat yksinkertaisesti tämän päivän asia.

Mikael Nylén Expertiltä toteaa, että älyluurin akun lataaminen on lähinnä tottumiskysymys.

- Siihen kyllä tottuu, että kännykkä laitetaan joka ilta lataukseen, siitähän tulee nopeasti tapa, toteaa Nylén.

Mika Rautiainen DNA Kaupasta puolestaan lisää, että akun kesto on suhteessa puhelimen käytön määrään.

Väite 2: "Tekstiviestien kirjoittaminen on rasittavaa kosketusnäytöllisillä puhelimilla"

Myyjät toteavat nopeasti, että viestien näppäily ei ole kosketusnäytöllisissä älypuhelimia mikään ongelma, kirjoittaminen älypuhelimella on huomattavasti nopeampaa kuin peruspuhelimella.

- Parin vuoden takaisissa edullisissa ja pienellä näytöllä varustetuissa puhelimissa tosin vielä saattoi olla ongelmia kirjainten näppäilyn kanssa, huomauttaa Nylén.

Väite 3: "Älypuhelin hajoaa heti pienestäkin kolhusta ja näyttöön tulee naarmuja"

Soneran jälleenmyyjä myöntää, että tämä väite pitää paikkansa, sillä älypuhelimet ovat herkkiä laitteita. Jälleenmyyjä kuitenkin huomauttaa, että älypuhelimien tekniikka on nyt usein laadukkaampaa kuin mitä peruspuhelimien teknologia oli aikoinaan. Lisäksi näyttölasien kestävyydessä on tapahtunut edistystä.

DNA:n Rautiainen muistuttaa, että älypuhelimista on saatavilla myös kovempaa käyttöä kestäviä malleja.

Myyjät suosittelevat suojakuoren tai kotelon hankkimista älypuhelimen kaveriksi. Kotelo suojaa puhelinta iskuilta ja turhilta korjausreissuilta.

Väite 4: "Älypuhelimen korjaaminen on liian kallista"

Älypuhelimen korjaamisen kannattavuus riippuu puhelinmallista. Älykännykän kallein osa on näyttö.

- 100-150 euron hintaluokasta puhuttaessa rikkoutuneen näytön vaihto tulee kyllä yhtä kalliiksi kuin ostaisi jo uuden puhelimen, huomauttaa Nylén.

Sen sijaan kalliimmissa älypuhelimissa korjaaminen on kannattavaa.

- Esimerkiksi viidensadan euron laite kyllä kannattaa korjata. Ja monellahan tällainen menee jo sitten kotivakuutuksen piikkiin, todetaan Soneran jälleenmyyjältä.

"Hyvä älypuhelin toimii kuin junan vessa"

Entäpä jos älypuhelimia vieroksuva henkilö päättää ottaa hypyn tuntemattomaan ja aikoo epäilyistään huolimatta hankkia itselleen ensimmäisen älypuhelimen? Millainen laite olisi hyvä valinta?

Myyjien näkemyksissä on tässä asiassa hajontaa:

Soneran jälleenmyyjä suosittelisi ensimmäistä älyluuriaan hankkivaa satsaamaan kerralla laadukkaampiin malleihin:

- Kannattaa hommata kerralla kunnon puhelin. Ne toimivat kuin junan vessa. Sinänsä käyttöjärjestelmällä ei ole niin suurta väliä, ne ovat lopulta yhtä helppokäyttöisiä. Älypuhelinhan on oikeasti helppokäyttöisempi kun sitä vertaa peruspuhelimeen.

Nylén suosittelisi puolestaan keskihintaista Windows Phone -kännykkää:

- Kyseinen käyttöjärjestelmä on helppokäyttöinen aloittelijalle. En kuitenkaan suosittelisi suoraan arvokkainta puhelinta, jos sattuisikin käymään niin, että asiakas ei kuitenkaan pitäisi siitä.

Rautiainen pohtii, että kaikki riippuu siitä mihin puhelinta käyttää:

- Lähtisin ehkä edullisemmalla mallilla liikkeelle, tosin kalliimman puhelinmallin myötä myös käyttökokemus paranee.

Loppujen lopuksi ratkaiseva asia on kuitenkin se, mihin tarkoitukseen itse kukin on kännykkää hankkimassa. Jos puhelinta ei esimerkiksi käytetä mihinkään muuhun kuin puheluiden tekemiseen ja satunnaiseen tekstiviestittelyyn on selvää, että älypuhelimen ominaisuudet tuntuvat liioitelluilta. Tällöin rientää apuun se tuttu ja turvallinen peruspuhelin.

Lue myös:

    Uusimmat