Pk-yritykset hakevat kasvua

Joka kymmenes pk-yritys kertoo tavoittelevansa voimakasta kasvua. Eniten kasvuhakuisia yrityksiä löytyy Uudeltamaalta ja vähiten Kainuusta, ilmenee Suomen Yrittäjien ja kauppa- ja teollisuusministeriön keräämästä pk-yritysbarometristä. Muistakin pk-yrityksistä selvä enemmistö haluaa kasvaa, jos sopivia tilaisuuksia ilmaantuu.

Rahasalkku

Vain seitsemällä prosentilla kasvuhaluja ei ollut lainkaan. Pk-yritysten suhdanneodotukset ovat edelleen varsin optimistisia. Optimistisimpia ovat muoviteollisuuden yritykset, joista melkein kaksi kolmesta uskoo suhdanteiden kohenevan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Majoitus- ja ravitsemisalalla, liike-elämän palveluissa ja mekaanisessa puunjalostuksessa noin puolet yrityksistä odottaa suhdanteiden kohenevan.

Synkimmin lähitulevaisuuteen suhtautuvat kuljetusalan yrittäjät, joista melkein joka viides odottaa tilanteensa huononevan seuraavan puolen vuoden kuluessa. Syynä lienee lähinnä polttoaineen kallistuminen. Rakennusalan yrityksistä ja sähköteknisten tuotteiden valmistajista suhdannenousua odotti nyt 40 prosenttia. Vaikka lukema oli edelleen hyvä, se oli pudonnut edellisistä kyselyistä. Alueellisesti optimistisimmat yritykset löytyivät odotetusti Etelä-Suomesta ja pessimistisimmät Itä-Suomesta.

Internet hyötykäyttöön


SY ja KTM kartoittivat pk-yritysten tuntoja aiemmin erikseen, mutta tämän vuoden alusta mittaukset on yhdistetty yhdeksi barometriksi. Sitä varten kyseltiin puhelimitse noin 4000 pienen ja keskisuuren yrityksen näkemyksiä. Ehkä selvin viime vuoden aikana tapahtunut muutos oli, että internetin käyttö on selvästi lisääntynyt pk-yrityksissä. Nyt Internet-yhteys oli 71 prosentilla yrityksistä, kun vuotta aiemmin luku oli 53 prosenttia. Joka kolmannella pk-yrityksellä on Internetissä omat www-sivut, ja joka kuudennen sivuilta voi tilata yrityksen tuotteita tai palveluita.

Pk-yritysten markkinoissa ei vuoden takaiseen verrattuna juuri ole tapahtunut muutoksia. Valtakunnallisesti toimivien yritysten osuus tosin oli kasvanut hieman ja vain paikallisesti toimivien hieman laskenut, mutta ulkomaat kertoi keskeisimmäksi markkina-alueekseen edelleen vain neljä prosenttia pk-yrityksistä. Noin joka viidennen pk-yrityksen tuotteita menee kuitenkin myös ulkomaille joko itse vietynä tai sitten osana jonkin toisen kotimaisen yrityksen tuotekokonaisuutta. Yrityksiltä kysyttiin myös näkemystä sijaintialueen elinkeinoilmastosta. Siihen oltiin yleensä melko tyytyväisiä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat