Piraattipuolueen ehdokas närkästyi nimensä "hyväksikäytöstä"

Melko moni internetissä surffaileva tarkistaa silloin tällöin mitä hakutuloksia omalla tai tuttavan nimellä löytyy. Nimien "googlettamisen" suosio on myös mainostajien tiedossa.

Piraattipuolueen eduskuntavaaliehdokkaalle Olli Kopakkalalle oman nimensä googlettaminen tuotti yllätyksen. Verkkoyrittäjänä toimiva Kopakkala kertoo blogisivuillaan huomanneensa nimensä päätyneen kilpailevan yrityksen markkinointitarkoituksiin.

Markkinointikonserni Aegisin rekrytointikampanja on rakennettu siten, että nimeään googlettava media-alan ammattilainen saattaa saada oman nimensä hakutulosten yläpuolella sijaitsevaan mainokseen. Mainosta klikatessaan henkilö ohjautuu Aegisin rekrytointisivulle, jossa henkilöä kehotetaan hakemaan töitä kyseisestä yhtiöstä. Sivustolla on myös esitäytetty irtisanomislomake nykyiselle työnantajalle printattavaksi.

Kopakkala kirjoittaa blogisivuillaan huomanneensa nimensä käytön googlettaessaan eduskuntavaalikampanjansa näkyvyyttä. Kopakkala kertoo MTV3:n uutisille kokeneensa, että kyseinen kampanja olisi saattanut haitata hänen liiketoimiaan, jos häntä hakeva mahdollinen asiakas olisikin ohjautunut toisen yrityksen rekrytointisivuille. Kopakkala kertoo, että asia on kuitenkin nyt sovittu ja hänen nimensä on poistettu Aegisin mainoskampanjasta.

"Verrattain tyylikäs ja hyvällä maulla toteutettu kampanja"

Myös mm. markkinointitoimisto Alkuvoiman varatoimitusjohtaja Max Nymanin nimen googlettaminen avaa hakutulosten yläpuolelle Aegisin mainoksen, jossa todetaan: "Kappas, Max Nyman - Tweettaustesi perusteella sopisit kelkkaamme!". Linkki johtaa jälleen samaiselle Aegisin rekrytointisivulle.

Nymania itseään kampanja ei häiritse - päinvastoin hän pitää kampanjaa hyvin toteutettuna.

- On luonnollisesti mukavaa, että Markkinointitoimisto Alkuvoima ja sen työntekijät on laajasti otettu osaksi taitavasti suunniteltua kampanjaa. On hienoa huomata, että kansainvälisestikin arvostettu Aegis huomioi osaajamme ideaalityöntekijöikseen, toteaa Nyman MTV3:n uutisille.

Nyman kertoo, että mainoskampanjoiden tarkoitus on nimenomaan herättää huomiota ja tunteita.

- Hyvät kampanjat ovat aina jakaneet mielipiteitä. Näin on jakanut luultavasti myös puheena oleva kampanjakin ja ymmärrämme hyvin, että joku saattanut närkästyä, vaikka me Alkuvoimassa Aegisin kampanjaa verrattain tyylikkäänä ja hyvällä maulla toteutettuna pidimmekin, kommentoi Nyman.

"Kampanja luonut valtavasti pöhinää sosiaalisessa mediassa"

Aegisiin kuuluvan Carat-yhtiön markkinointipäällikkö Anna-Mari Karhunen kertoo, että kampanja alkoi 21.3. ja varsinainen kampanja-aika on neljä viikkoa. Karhusen mukaan rekrytointitempauksen tiimoilta on tullut muutama yhteydenotto, jossa on pyydetty oman nimen poistamista kampanjan yhteydestä. Karhusen mukaan Googlen kautta rekrytoiminen on saanut kuitenkin pääosin positiivista ja kannustavaa palautetta.

- Kampanja on luonut valtavan määrän ”pöhinää” Facebookissa, Twitterissä, blogeissa ja muissa keskusteluissa. Tämä on hyvä osoitus mm. siitä, että sosiaalinen media toimii rekrytointikampanjoissa erinomaisesti kunhan idea ja toteutus on huolella mietitty loppuun asti, kommentoi Karhunen MTV3:n uutisille.

Karhunen kertoo, että nimiä kerättiin hakusanamainontakampanjaa varten kartoittamalla yleisimpiä etunimiä Suomessa. Lisäksi hyödynnettiin oman talon sisältä löytyvää henkilöiden tuntemusta. Tällöin kampanjaan voitiin lisätä koko nimellä alan tuttuja osaajia, joiden asiantuntijuuteen on voitu tutustua mm. eri medioissa.

Karhusen mukaan kampanjan myötä on tullut paljon työhakemuksia.

Kilpaileva toimisto laati Googleen vastakampanjan

Varatatoimitusjohtaja Max Nyman kertoo, että markkinointitoimisto Alkuvoima päätti testata Aegisin kampanjan yhteydessä kevyesti, voiko jonkun muun tekemän kampanjan saamaa huomiota hyödyntää edelleen omassa toiminnassa:

Kirjoittamalla Googlessa hakusanaksi "Aegis" ilmestyykin mainoskohtaan Alkuvoiman laatima mainos, jossa todetaan puolestaan "Kappas, Aegisin tyypit - Itseään googlailemassa? Kiitos huomiosta, mutta paras löytyi jo :)".

Aegisilla kilpailevan toimiston vastakampanja on otettu tyytyväisenä vastaan:

- Onnistuessaan kampanja herättää keskustelua. Olemme iloisia, että eri toimistot ovat reagoineet positiivisen humoristisella tavalla toteuttamalla meille vastakampanjan, toteaa Karhunen.

Lue myös:

    Uusimmat