Pilvestä on helppo urkkia nettikäyttäjän tietoja

Suomalaiset laittavat entistä enemmän tietojaan netin pilvipalveluihin. Tiedoista ovat kiinnostuneita ainakin mainostajat. Internetissä sijaitsevia pilvipalveluja ovat esimerkiksi web-pohjaiset sähköpostit, Facebook, Dropbox ja iCloud.

Järjestelmällisesti tietoja asiakkaistaan keräävät ainakin monet kauppaketjut ja vakuutusyhtiöt.

– Ei se varmaan ketään yllätä, että jos bonuskorttia kysytään kassalla, niin tieto siitä, mitä on ostanut, menee myös rekisteriin, sanoo Aalto-yliopiston tietotekniikan professori Tuomas Aura.

Monet yritykset keräävät ihmisten tietoja pilvipalvelujen tiedoista helpottaakseen mainontaansa. Tämä ei Auran mukaan välttämättä ole huono asia.

– Se on hyväkin asia sillä tavalla, että mainonta on relevantimpaa. Monen mielestä voisi olla parempi, että saa mainoksia, joista on jotain hyötyä, kuin että saisi vain satunnaisia mainoksia.

Yritysten oltava huolellisia

Yksityisiä henkilöitä enemmän Auraa huolettaa pilvipalveluja käyttävien yritysten tietoturva.

– Yritykset ovat ehkä se, mistä minä olisin enemmän huolissani, koska suomalaisten yritysten web-pohjaisten palveluiden turvallisuuden taso ei välttämättä ole samalla tasolla kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa.

Web-pohjaiset sähköpostit ovat yleensä ammattimaisesti hoidettu, joten ne säästyvät helpommin hakkereiden hyökkäyksiltä kuin yritysten omilla palvelimilla sijaitsevat sähköpostit. Web-pohjaiset sähköpostit ovat kuitenkin herkempiä globaalille urkinnalle.

– On jo todellakin 20 vuotta ollut hyvässä tiedossa, että sähköposti saattaa helpostikin kiertää maailman toiselle puolelle matkallaan koneelta toiselle ja sitä ei välttämättä käyttäjä huomaa, Aura sanoo.

Auran mielestä yritysten pitäisikin olla hyvin varovaisia siinä, mitä tietoja he web-pohjaisissa sähköposteissaan lähettävät.

Lue myös:

    Uusimmat