Pikaruokalat keventävät aterioitaan Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa pikaruokaketjut keventävät nyt kilvan ruokiensa kalorimäärää lakisyytteiden pelossa. Kansalaiset haluavat pikaruokaa myyvät yritykset vastuuseen lihottamisesta.

-

Ruoan hinta on Yhdysvalloissa halventunut, ja pikaruokaravintololoiden määrä on kasvanut samaan tahtiin lihavoitumisen kanssa. Ylipainoisia amerikkalaisia on nyt kaksinkertaisesti 1970-luvun alkuun verrattuna. Pikaruokapaikkojen myyntiä on puolestaan lisätty suurentamalla aterioita ja lisäämällä oheisruokia. Tulokset ovat nähtävissä, kun amerikkalaiset ovat suurikokoistuneet ja mm. lentokoneisiin harkitaan isompia istuimia.

Lihavoitumisen aihettamat ylimääräiset sairauskustannukset ovat lähes 100 miljardia dollaria, ja monet haluavat pikaruokaa myyvät yritykset vastuuseen lihottamisesta. Lakisyytteet lihottavan ruoan myymisestä eivät ole toistaiseksi johtaneet oikeustoimiin, mutta imagotappio on selvä. Nyt pikaruokapaikat yrittävätkin keventää aterioitaan. Pizza Hut kertoi viime viikolla ryhtyvänsä myymään 25 prosenttia vähärasvaisempia pitsoja, hampurilaispaikat ovat alkaneet myydä salaatteja ja kevytvaihtoehtoja, ja suuri keksiyhtiö Kraft Foods muuttaa keksiensä koostumusta terveellisemmäksi.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 21.10.2003)

Lue myös:

    Uusimmat