Työssäjaksaminen ja esimiestyön puutteet nousevat suurimmiksi epäkohdiksi Palvelualojen ammattiliitto PAM:in selvityksessä pikaruoka-alan työoloista. Ammattiliitto on haastatellut 500 pikaruoka-alan työntekijää alkusyksyllä esiin tulleiden ongelmien johdosta.
– Siellä on iso kiire ja kuormitus. Taukojen pitäminen on monesti hyvin vaikeaa ja ihmiset kokevat riittämättömyyden tunnetta. Varmaankin monessa yrityksessä myös lähijohtamisessa ja esimiestyössä voisi olla kehittämisen tarvetta, PAM:in järjestöjohtaja Risto Kalliorinne tiivistää liiton selvityksen tulosta.
Joukko Hesburger -pikaruokaketjun työntekijöitä kertoi aiemmin syksyllä Ylen haastattelussa pikaruoka-alan ongelmista. Sen seurauksena Palveluaojen ammattiliitto käynnisti puhelin- ja yhteydenottopalvelun, jonka kautta alan työntekijät ovat voineet kertoa huolistaan.
PAM:in Kalliorinteen mukaan moni on ollut jo helpottuneita siitä, että joku kuulee heitä ja vie asioita eteenpäin. Kynnys kuitenkin siihen, että työntekijät itse lähtisivät viemään epäkohtia esimerkiksi johonkin juridiseen prosessiin, on Kalliorinteen mukaan todella korkealla.
Kalliorinne sanoo uskovansa, että jo pelkkä julkinen keskustelu vie asioita eteenpäin ja lisää painetta laittaa asioita kuntoon. Myös konkreettisia ratkaisuehdotuksia on PAM:in kautta asiaan liittyen tulossa.
– Meillä on työehtosopimusneuvottelut tulevana keväänä ja tästä saadaan eväitä niihin sisältöihin, joita pitää ihan sopimusatasolla parantaa.
– Esimerkiksi taukokäynnöt ovat epäselviä. Myöskään esimerkiksi luottamusmiesjärjestelmät eivät tavoita kaikkia alan työntekijöitä, ja niiden kehittäminen kattavammaksi, ettei asioita tarvitse käydä vain somessa läpi, Risto Kalliorinne luettelee.

