Pietarin suomalaisterminaalin motti jatkuu taas

Merisataman liikenteen katkaisun syynä on Venäjän rakennusviraston väite, että raskas liikenne haittaa patotietyömaan toimintaa. Kiista kärjistyi jo puolisen vuotta sitten, kun Pietarin kaupunki ryhtyi vaatimaan konttisatamalle vuokrattua tonttia itselleen.

Pietarin Kronstadtissa merisataman saarto on jälleen alkanut.

Venäjän rakennusvirasto Rosstroi aloitti useita suomalaisyrityksiä haitanneen saarron viikko sitten. Viikonlopun aikana rekkojen annettiin kulkea normaalisti.

Terminaaliin kuljetaan rakenteilla olevan patotien kautta, ja viime viikolla patotierakentamista hallinnoiva valtiollinen Rosstroi-yhtiö sulki rekoilta tien terminaaliin.

Liikenteen katkaisun syynä on Rosstroin väite, että raskas liikenne haittaa patotietyömaan toimintaa. Rosstroin mukaan Moby Dickin pitäisi maksaa vuokraa patotien käytöstä. Moby Dick -terminaalin omistaa suomalais-islantilainen Container Finance-yhtiö.

Aamun Huomenta Suomessa vieraillut Container Financen hallituksen puheenjohtaja Kimmo Nordström on hyvin yllättynyt uudesta käänteestä.

- Viikonloppuna Pietarin kuvernööri Valentina Matvienko takasi että liikenne saa, mutta juuri saamani tiedon mukaan satama on jälleen saarrettu, liikennettä on alettu pysäyttämään. Olen menossa juuri tapaamaan hallintoa ja kysymään, että mikä tässä mättää, hän sanoi.

Moby Dickillä on Pietarin kaupungin kanssa 49 vuoden vuokrasopimus viiden hehtaarin tontin käytöstä.

Moby Dickin ja Rosstroin kiista kärjistyi puolisen vuotta sitten, kun Rosstroi ryhtyi vaatimaan Pietarin kaupungin Moby Dickille vuokraamaa tonttia itselleen varastoksi. Myös terminaalin toinen kymmenen hehtaarin laajennushanke on jäissä, koska kaupunki on purkanut vuokrasopimuksen.

Patotiehanke Suomenlahden pohjoisrannalta Kotlinin saaren kautta Suomenlahden etelärannalle on Venäjän federaation alainen neljän miljardin euron jättiläishanke.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat