Pienpuhdistamot poikineet kuluttajavalituksia

Pienpuhdistamojen omistajat ovat ottaneet kuluttajavirastoon yhteyttä aggressiivisen markkinoinnin ja harhaanjohtavien merkintöjen takia. Laitteita on onnistuttu myymään paikkoihin, joihin niitä ei edes tarvittaisi. Ongelmia on lisännyt se, että tiedotus haja-asutusalueiden jätevesiasetuksesta on tökkinyt.

Pienpuhdistamovalmistajat ovat viime aikoina olleet myrskyn silmässä. Niitä on syytetty toimimattomista laitteista ja suoranaisesta valehtelusta. Iin kunnassa sijaitseva puhdistamoyritys kiistää, että kalliita puhdistamoja tarjottaisiin ainoana vaihtoehtona.

- Nyt on pikkuisen mopo karannut käsistä ja keskitytty liikaa yhteen laitevaihtoehtoon. Me ollaan tehty tätä hommaa todella kauan ja aina lähdetään siitä lähtökohdasta, että ammattilainen on valitsemassa järjestelmää ja kuluttaja ei ole yksin siinä hommassa, sanoo Pipelife-yhtiön tehtaanjohtaja Mika Rajakangas.

Kilpailu alalla on kuitenkin kovaa ja se on kuluttajavirastoon kantautuneiden tietojen mukaan koventanut markkinointikeinoja.

- Markkinoinnin on koettu olevan hieman aggressiivista painostamista. Että kuluttajat eivät ole saaneet miettiä ostopäätöstä rauhassa, kertoo Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.

Kuluttajaneuvontaan tehtyjen valitusten mukaan laitteita on onnistuttu myymään paikkoihin, joihin puhdistamoa ei edes tarvittaisi. Kauppoja ovat siivittäneet niin sanotut CE-merkinnät, joita yritykset ovat tilanneet Suomen ympäristökeskukselta.

- Se merkki ei tosiaankaan tarkoita, että laite täyttäisi haja-asetusalueiden vaatimukset, se vaan osoittaa, että laite on testattu tällaisen standardin mukaisesti, Kaakkola sanoo.

Kun vertailukelpoista tietoa ei juuri ole saatavilla ja innokkaat laitemyyjät kauppaavat omia vempeleitään ainoina vaihtoehtoina, moni kääntyisi mielellään viranomaisen puoleen.

Kuntaliitosta kuitenkin muistutetaan, että haja-asutusalueiden jätevesiasetuksessa ei velvoiteta kuntia antamaan yksityiskohtaisia ohjeita kullekin kuntalaiselle parhaista puhdistusvaihtoehdoista.

- Nyt pitäisi saada järjestettyä yleistä neuvontaa, että kuluttaja saisi puolueetonta tietoa, Kuluttajaviraston Kaakkola lisää.

Lisää tietoa on luvassa tänä syksynä, kun ympäristöministeriö aloittaa neuvontapalvelun pilottialueilla. Järjestövetoinen palvelu ei tosin ehdi auttaa niitä, jotka ovat puhdistamonsa jo ostaneet.

Katso Anna Satovainion juttu

Lue myös:

    Uusimmat