Pienkoneturman syy alustavasti selvillä

Helsinki-Vantaan maanantai-iltainen postikoneen putoaminen liittyy koneen lentoonlähtöön ja ohjaajan toimintaan. Pelkillä ruhjeilla selvinneellä lentäjällä oli onnea matkassa, sillä kone hajosi kappaleiksi iskeydyttyään maahan.

Tutkijalautakunta on selvittänyt alustavasti, mikä aiheutti Helsinki-Vantaan maanantai-iltainen lento-onnettomuuden. Ruotsalaisen postikoneen putoaminen liittyy onnettomuustutkintakeskuksen erikoistutkijan Hannu Melarannan mukaan koneen lentoonlähtöön ja ohjaajan toimintaan.

Kone lähti nousun jälkeen kaartamaan oikealle. Sen oikea siipi osui kiitoradan tasalla nelisen metriä korkeaan sorakasaan, iskeytyi maahan sen taakse ja kimposi vielä muutaman metrin. Koneen pilotti selvisi ruhjein ja kuljetettiin sairaalahoitoon. Cessna C208/L-merkkinen kone tuhoutui täysin.

Tutkijalautakunta kokoontui aamupäivällä kokoamaan onnettomuustutkinnan tähänastiset tiedot ja palasi vielä iltapäivällä onnettomuuspaikalle todentamaan niitä. Tarkemmat tiedot onnettomuuden syistä on luvattu julkistaa illan mittaan.

Lentäjä selvisi vähin vammoin

Pienkoneen lentäjä oli tosi onnekas, kun hän selvisi rysäyksestä pelkillä ruhjeilla.

- Miehellä on ollut h-vetin hyvä tuuri, sillä ohjaamo-osa oli suurin piirtein ainoa kappale, joka säilyi muodossaan, hämmästelee lentoaseman kunnossapidon päällikkö Åke Lindström.

Päivänvalo osoitti onnettomuuspaikalla Lindströmin arvion oikeaksi: Pienkone katkesi ohjaamon takaa tukipalkkien kohdalta kahtia ja molemmat siivet irtosivat. Keula murskautui pahasti aina ohjaamon edustaan saakka. Katkennut peräosa oli vielä kiepahtanut viistosti ohjaamon etupuolelle retkottamaan.

Turmapaikalla aloitettiin tutkintatyöt heti onnettomuuden jälkeen. Tutkintalautakunnan puheenjohtajaksi nimitettiin erikoistutkija Hannu Melaranta Onnettomuustutkintakeskuksesta.

Lumi auttoi turmassa

Kone putoamispaikalla oli melkoisesti lunta, ja se vähensi tulipalon riskiä. Kun pelastajat tulivat paikalle, oli polttoainetta valunut maahan ja leijui ilmassa vahvasti kerosiinin haju.

- Lumi vähentää törmäyksessä kipinöintiä, sen ansioista ei synny höyryjä ja polttoaine imeytyy nopeasti hankeen, listasi alkuvaiheessa tutkimuksia johtanut erikoistutkija Esko Lähteenmäki Onnettomuustutkintakeskuksesta.

Hylyn luona kävi selvityksen alkumetreillä melkoinen vilske, kun tutkijoiden lisäksi siellä operoi lastin purkajia. Postikoneessa oli kuormana runsaasti pahvilaatikoita, jotka sisälsivät hammaslääkärin tarvikkeita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat