Pienellä moottorilla pienet päästöt? Asiantuntija tyrmää

Autotuojat ry:n tekninen asiantuntija Sami Peuranen pitää virallisia normikulutus- ja päästömittauksia hyvinä, vaikka laboratoriokulutuksessa ja käytännön kulutuksessa onkin eroja.

– Se on ainakin toistaiseksi ainoa keino, jolla autot voidaan kulutuksen perusteella laittaa järjestykseen.

Autonvalmistajien taholta paineita kulutuksen vähentämiseen on, koska EU-komissio on vuoden alusta asettanut rajat, joiden rikkojalle tulee tuntuva sakko. Tänä vuonna kunkin valmistajan tuottamista autoista 65 prosenttia pitää mahtua hiilidioksidipäästöarvon 130g/km alle. Vaatimus nousee hiljalleen sataan prosenttiin vuoteen 2015 mennessä.

Ylityksistä pitää maksaa sakkoa EU:lle 5 euroa ensimmäiseltä ylittävältä grammalta, 15 toiselta, 25 kolmannelta ja 95 euroa kaikilta seuraavilta grammaa kilometrille -arvoilta.

Pienempää kulutusta on saatu aikaan moottorikokoja pienentämällä, mutta kaikissa tapauksissa tulos ei ole onnistunut.

– Pienellä moottorilla varustettu auto on herkempi päästöjen vaihteluille, kuin mitä suurella moottorilla varustettu, koska sitä ei tarvitse käyttää äärirajoillaan tavallisessa ajossa, Peuranen kertoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat