Pian voit hallita tietojasi helpommin Facebookissa

Yhteisöpalvelu Facebookin perustaja Mark Zuckerberg myöntää, että Facebook on kehittänyt toimintaansa käyttäjien yksityisyydensuojaan liittyvissä kysymyksissä liian nopeasti. Hän toteaa Washington Postissa, että käyttäjien viimeaikaisiin huoliin tullaan vastaamaan.

Zuckerberg toteaa kirjoituksessaan, että Facebookille saapunut viimeaikojen suurin viesti on koskenut käyttäjien huolta omia tietojaan kohtaan. Ihmiset haluavat kontrolloida helpommin omia tietojaan. Monien käyttäjien mielestä Facebookin kontrollointi on tehty liian monimutkaiseksi.

Zuckerbergin mukaan palautetta on kuunneltu.

-Lähiviikkoina palveluun lisätään yksityisyydensuoja-asetuksia, jotka ovat paljon yksinkertaisempia käyttää, hän kertoo.

Zuckerberg kertoo myös kuulleensa, että osa palvelun käyttäjistä ei ymmärrä, miten heidän henkilökohtaisia tietojaan käytetään. Käyttäjät ovat huolissaan, että heidän tietojaan jaetaan heidän toiveidensa vastaisesti. Zuckerberg kommentoi, että moni valitsee tietonsa kaikille näkyviksi, jotta heidät löydettäisiin Facebookista. Hän toteaa, että Facebookissa on mahdollista kontrolloida tietojen näkyvyyttä ja kontrolloinnin mahdollisuuksia aiotaan entisestään voimistaa.

Zuckerberg painottaa kirjoituksessaan, että käyttäjällä on valta ohjata, miten hänen tietojaan jaetaan, eikä muille osapuolille myydä tai anneta pääsyä käyttäjien henkilökohtaisiin tietoihin. Hänen mukaansa palvelu tulee jatkossakin olemaan ilmainen.

Suuria huolenaiheita

BBC:n teknologiasivuilla pohditaan, että Zuckerbergin tarkoituksena saattaa olla lepytellä Facebookia vastaan kääntynyttä käyttäjäryhmää. Ryhmä on uhannut lopettaa palvelun käyttämisen tämän kuun lopussa. Ryhmään on liittynyt jo 13 500 käyttäjää.

Facebook on kohdannut yhä voimakkaampaa kritiikkiä useilta eri tahoilta Yhdysvalloissa. EU:n tietoturvaviranomaiset ovat puolestaan kuvailleet palvelun yksityisyyden suojaan liittyviä toimia "hyväksymättömiksi".

Wall Street Journal on kertonut, että tietyissä tapauksissa Facebook on lähettänyt mainosta klikkaavan käyttäjän tietoja mainostajille. Facebookista vastattiin, että tilanne korjattiin heti, kun se tuli ilmi.

Nähtäväksi jää, riittääkö Facebookin vastaus palvelua kritisoiville tahoille.

Lue myös:

    Uusimmat