Pian ajanvaraus terveyskeskukseen hoituu tekstiviestillä

Suomeen on pikavauhtia tulossa malli, jossa kansalaiset voivat itse varata aikoja terveydenhuoltoon. Nykyään ammattilaisen täytyy ensin arvioida hoidon tarve, ennen kuin aikaa pääsee puhelimitse varaamaan.

Espoon kaupungille pioneerihankkeen toimittaneessa Tieto Oy:ssä uskotaan, että kun kansalainen voi hoitaa itse esimerkiksi ajanvaraukseen liittyvän rutiinitehtävän, varsinaisen sairaanhoitohenkilökunnan resursseja vapautuu muuhun käyttöön - ja näin syntyy säästöjä. Espoon Leppävaaran ja Kilon terveysasemilla onkin parhaillaan meneillään kokeilu, jossa potilaat voivat hoitaa tietyt terveydenhuoltoonsa liittyvät asiat kotitietokoneeltaan. Espoo onkin Tieto Oy:n kehitysjohtajan Jukka Kirjavaisen mukaan edelläkävijä koko Suomessa terveydenhuoltoon liittyvän asioinnin sähköistämisessä.

- Tällä hetkellä sairaalat kutsuvat potilaita vastaanotoilleen kirjeitse. Kun potilaille eivät ajat käy, alkaa valtava soittorumba, jonka joutuvat tekemään käytännössä sairaanhoitajat tai vastaavat. On laskettu, että tekstiviestikutsujen avulla voidaan vuodessa säästää kymmenen henkilötyövuotta, kun sairaanhoitajien ei tarvitse tehdä tällaisia hallinnollisia asioita, sanoo Kirjavainen.

Helsingin kaupunki käyttää jo hammashuollossaan tekstiviestimuistutusta, koska monet asiakkaat unohtivat saapua vastaanotolle. Tekstiviestimuistutuksen avulla Helsingin kaupunki saa nyt arviolta 10 000 asiakaskäyntiä vuodessa lisää, kun hukka-aikoja ei juuri tule.

- Sillä, että me kansalaiset olemme mukana näissä sairaanhoidon hallinnollissa prosesseissa, saadaan valtava hyöty, koska siten saamme nopeammin ja paremmin hoitoa, Kirjavainen summaa.

- Verkon kautta mahdollisuudet saada hoitoa paranevat huomattavasti. Tämä ei kuitenkaan korvaa lääkärin ja potilaan välistä henkilökohtaista tapaamista, vaan tuo siihen uusia ulottuvuuksia.

Kietäväinen muistuttaa, että olemme jo lähes kaikki hoitaneet veroasioitamme netissä - eikä asiaan tarvitse Verohallinnossa kenenkään puuttua. Kyse on tietysti tehokkuudesta ja sen aiheuttamista säästöistä.

- Työvoima on kallisarvoista, ja sitä tarvitaan myös muualle kuin julkiselle sektorille. Siksi on tärkeää, että julkinen sektori toimii tehokkaasti ja oikeasti tuottaa niitä asioita, jotka antavat meille kansalaisille lisäarvoa.

'Mekaaniset', sms- ja webbitehtävät, kannattaa Kirjavaisen mielestä julkisella puolellan ehdottomasti automatisoida. Tiellä ollaan kuitenkin vasta alkutaipaleella, sillä mahdollisuuksia löytyy hänen mukaansa loputtomasti. Hän arveleekin, että tekniikka tulee tulevaisuudessa sanelemaan monet toimintatavat, joihin esimerkiksi terveydenhuolto on pitkään ollut jumiutunut. Aikataulukin on melko nopea, sillä muutoksia voidaan odotella terveyskeskuksissa eri puolella maata jo kolmen-neljän vuoden kuluessa.

Lue myös:

    Uusimmat