Peruuttamattomat pöytävaraukset edelleen iso riesa: "Asiakkaat eivät välitä"

Viime vuonna puheenaiheeksi nousseet peruuttamattomat pöytävaraukset ovat edelleen ravintoloitsijoita piinaava ilmiö.

– Asia nousi pinnalle viime vuonna, mutta peruuttamatta jättämisiä tapahtuu edelleen yhtä lailla, Ravintolakolmio-ryhmän toimitusjohtaja Joonas Keskinen sanoo.

Ravintoloitsijoita köyhdyttävä ongelma puhkesi muutama vuosi sitten, kun pöytävarauksia alettiin tehdä yhä enemmän internetissä. Keskisen mukaan syynä on asiakkaiden välinpitämättömyys.

– Pöytiä varataan useammasta paikasta ja katsotaan, mistä saadaan paras tarjous. Mutta sitten ei muisteta perua muita varauksia.

– Olen törmännyt sellaiseenkin, että samana iltana samasta ravintolasta on varattu kaksi pitkää pöytää yhden pöydän porukalle. Näin on varmistettu, että saadaan varmasti oma lempipaikka. Muut paikat tai toinen pöytä menee kuitenkin hukkaan, Keskinen kertoo.

Ison pöydän jääminen tyhjäksi voi merkitä ravintolalle useiden satojen eurojen tappiota.

Virallinen sakotuskäytäntö jo syksylle?

Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRa valmistelee Kuluttaja- ja kilpailuviraston kanssa virallisia ehtoja, joiden puitteissa ravintolalla olisi oikeus velottaa peruuttamattomasta varauksesta määrittelemänsä summa.

– Saamme jatkuvasti kommentteja, että isojakin pöytävarauksia jää perumatta. Toivomme, että yleiset ehdot tulisivat käyttöön syksyllä tai viimeistään ensi vuoden alussa, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Yhä useampi ravintola on jo ottanut käyttöön oman sakotuskäytäntönsä.

– Ravintola esimerkiksi velottaa tietyn summan per asiakas, jos varaus jää perumatta. Peruutusajoista ja sakkomaksusta kerrotaan asiakkaalle joko suullisesti tai sähköpostilla varauksen vahvistamisen yhteydessä, Lappi kertoo.

Lapin mukaan asiakkaat ovat suhtautuneet toimintaan ymmärtävästi.

– Meillä on laajat lakimiespalvelut, joten olisimme kuulleet, jos tästä olisi tullut negatiivista palautetta. 

Yleistä linjaa kaivataan

17 ravintolasta koostuva Ravintolakolmio-ryhmä ei halua ottaa käyttöön omia sakotuskäytäntöjä ennen kuin asiaan on saatu ns. virallinen lupa.

– Tiedän, että ravintolat tekevät sitä, koska kukaan ei puutu siihen. Piirissämme on kuitenkin monta ruokapaikkaa. Tarvitsemme virallisen luvan, että esimerkiksi asiakkaan kortilta voisi velottaa peruutusmaksun.

Keskisen mukaan sakkomaksun ei tarvitsisi olla muutamaa kymmentä euroa suurempi varausta kohti.

– Eihän sillä saisi menetettyjä tuloja takaisin, mutta se tuntuisi jo vähän asiakkaan kukkarossa, pistäisi miettimään ja toivottavasti vähentäisi välinpitämättömyyttä.




Lue myös:

    Uusimmat