Peruskoulun päättävillä puutteita viestinnässä

Peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset osaavat kirjoittaa tyydyttävästi, ja suullinen viestintäkin ontuu. Tyttöjen viestintätaidot ovat poikia parempia, kertoo Opetushallituksen tutkimus.

Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten viestintätaidoista löytyy parantamisen varaa, ilmenee Opetushallituksen tuoreesta tutkimuksesta.
Yhdeksäsluokkalaisten kirjoitustaidot ovat tyydyttävät. Puutteita on myös heidän suullisen viestinnän taidoissaan ja kriittisessä tiedonhaussa.

Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen viestintätaidot ovat selvästi parempia kuin poikien. Suurimmat erot sukupuolten välillä löytyvät kirjoittamisen ja ryhmäkeskustelujen saralla.

Kriittinen tiedonhaku vaikeaa

Oppilaat osaavat hakea tietoa Internetistä kohtalaisesti, tytöt suoriutuvat tästä paremmin kuin pojat. Oppilaat osaavat etsiä vastauksia verkkosivuilta, mutta sivustojen kriittinen tarkastelu tuottaa ongelmia. Verkkoviestinnän käyttäytymissääntöjä ja tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä tunnetaan kohtalaisesti.

Valtaosa yhdeksäsluokkalaisista osaa kirjoittaa perustellun mielipidetekstin verkosta etsityn tiedon perusteella. Noin neljäsosa tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei puolestaan osannut perustella sanottavaansa.

Tyttöjen kirjoitustaito on hyvää, poikien kohtalaista. Lähes kolmasosa tytöistä kirjoitti kiitettävän tai erinomaisen tekstin, samaan ylsi pojista vain joka kymmenes. Pojista liki kolmannes on heikkoja kirjoittajia.

Heikkouksia keskustelutaidoissa

Ryhmäkeskustelussa tytöt menestyvät tyydyttävästi, poikien taidot ovat välttävää tasoa. Heikkoja keskustelijoita oli pojista 43 prosenttia, tytöistä lähes joka neljäs.

Suurin osa oppilaista kokee ryhmätyön kuitenkin mieluisaksi työtavaksi. Tytöt uskovat poikia useammin, että he oppivat koulun ryhmätöissä keskustelutaitoja. Tytöt asennoituvat myös myönteisemmin koulun toimintaan ja ovat poikia vastuullisempia ja sosiaalisempia.

Koulussa hankitut esiintymiskokemukset parantavat oppilaiden viestintävalmiuksia. Ryhmäkeskusteluissa menestyvät oppilaat, joilla oli ollut esitelmiä oppitunneilla, esiintymisiä koulun tilaisuuksissa tai näytelmiä ja videoesityksiä. Myös muiden viestintätilanteiden harjoittelu näkyy keskustelutaidoissa.

Valinnaisaineet parantavat osaamista

Oppilaiden viestintätaitoja parantavat valinnaisaineet, joihin sisältyy puheviestintää, ilmaisutaitoa tai esittämistä. Musiikkia, videoiden tekemistä, elokuva- tai teatterikursseja sekä kirjoittamiskursseja valinneet saivat ryhmäkeskustelussa muita paremmat tulokset. Vieraiden kielten puhe- tai keskustelukursseja valinneet menestyivät kaikissa viestintätehtävissä hyvin.

Kaupunkikouluissa oppilailla on paremmat viestintätaidot kuin maaseudulla. Itä-Suomen läänissä tulokset olivat jonkin verran huonompia kuin muualla Suomessa. Suomen- ja ruotsinkielisten oppilaiden välillä ei ollut merkittäviä eroja.

Tutkimuksessa yli sata koulua

Opetushallitus arvioi viime vuoden keväällä yhdeksäsluokkalaisten viestintävalmiudet 111 koulussa. Arviointiin osallistui lähes 3 900 oppilasta eri puolilta maata.

Kaikki koululaiset vastasivat kirjalliseen kyselyyn, ja lisäksi noin 1200 oppilasta teki erillisen viestintäkokeen. Arviointitietoa hankittiin lisäksi rehtoreille ja opettajille suunnatuilla kyselyillä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat