Periaatepäätös maxitaksien kieltämiseksi valmiina

Pääkaupunkiseudulla kytee kiista uusien maxitaksien ja tavallisten taksien välillä. Liikenneministeriö hakee nyt eduskunnan siunausta maksitaksien kieltämiseksi.

Ilmiö syntyi viime vuoden lopulla, kun maxitaksiyrittäjät löysivät lainsäädännöstä porsaanreiän - taksiliikennelaki ei kiellä liikennöintiä kuorma-autolla.

Rekisteröimällä pakettiauto kuorma-autoksi yrittäjä säästää pelkästään auton vakuutusmaksuissa noin kymmenentuhatta euroa vuodessa. Myös hankintahinta ja koulutuskustannukset ovat edullisempia. Asiasta kertoi 45 minuuttia eilen.

Huomenta Suomen vieraana ollut Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Juhani Tervala kertoo, että periaatepäätökset maxitaksien kieltämiseksi ovat valmiina.

- Tarkoituksena on antaa lakiesitys heti helmikuun alussa, kun eduskunta kokoontuu joululoman jälkeen.

Suomen taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki kertoo Huomenta Suomessa, että maxitaksien säästöt vakuutusmaksuissa ovat noin 10 000 euron luokkaa, ja kalustossa syntyy helposti jopa 30 000 euron säästö bussityyppiseen kalustoon verrattuna.

Taksiliikennöintiä ei kuka tahansa saa harjoittaa. Taksiliikennöinti on rajoitettua, luvanvaraista elinkeinoa, jonka tarkoituksena on turvata elinkeino, taata turvallisuus ja työvuorojärjestelmät, jotta takseja on aina saatavilla.

- Ei voi olla niin, että markkinoilla on yrittäjiä, joilla on eri pelisäännöt kuin muilla, Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Tervala sanoo.

Taksiliiton Säynäjoki muistuttaa, että Suomessa taksihinnat ovat varsin kohtuullisella tasolla ja taksien toiminta on turvallista ja laadukasta.

Lue myös:

    Uusimmat