Peliala tarvitsee huippuosaajia

Varsinaista pelialan koulutusta järjestetään ainoastaan muutamassa ammattioppilaitoksissa.

Suomen konsoli- ja tietokonepeliteollisuus elää vahvan kasvun aikaa. Alalle ennustetaan syntyvän seuraavan viiden vuoden aikana jopa tuhansia työpaikkoja. Huippuosaajista alkaa olla pulaa jo nyt.

Max Payne ja FlatOut. Siinä tunnetuimmat suomalaiset pelibrändit maailmalla. Lisää menestystuotteita koodataan tällä hetkellä jo useissa kymmenissä pelifirmoissa.

Tunnetuimmat suomalaisnimet ovat Remedy Entertainment, Red Lynx, Housemarques sekä online-virtuaalipeli Habbo Hotellista tunnetuksi tullut Sulake.

Suomen peliteollisuuden kattojärjestön Neogamesin mukaan ala työllistää tällä hetkellä Suomessa runsaat tuhat henkilöä. Alan kansainvälinen menestys takaa, että alan ennustetaan työllistävän viiden vuoden päästä osaajia jo tuplasti.

Neogamesin tuottajan KooPee Hiltusen mukaan tällä hetkellä ala voisi rekrytoida ennen kaikkea myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia. Lähitulevaisuudessa pulaa tulee olemaan graafikoista, 3D animaattoreista, kenttäsuunnittelijoista ja ohjelmoijista.

- Tällä hetkellä osaajia ei riitä kaikkiin pelitaloihin. Osa rekrytoi ulkomailta, ja osa firmoista teettää töitään ulkomaisilla alihankkijoilla, Hiltunen täsmentää.

Pelialan koulutus vähäistä

Pelialalle tullaan yleensä oman mielenkiinnon ajamana. Suurin osa huippuosaajista on "intohimoisesti peleihin suhtautuvia, tietokone-orientoituneita huippuosaajia", määrittelee Red Lynx - pelifirman johtaja Kim Lahti.

Varsinaista pelialan koulutusta järjestetään ainoastaan muutamassa ammattioppilaitoksissa. Pelialalle valmistavaa toisen asteen koulutusta tarjoaa Helsingissä Adulta ja Outokummussa Pelitalo.

Neogamesin tuottaja Koopee Hiltusen mukaan lisäfokusointia alan koulutukseen tarvitaan, jos alan kasvuhaasteisiin halutaan vastata.

- Tarvitaan pelialan putki- ja sähkömiehiä. Sellaisia jotka todella osaavat rakentaa pelejä.

Tutkimuksen lisäämistä pelialalle Hiltunen ei näe tarpeellisena. Sen sijaan tuotekehitykseen tarvittaisiin lisäpanostusta.

- Teknologian kehtittämiskeskus TEKES on ansiokkaasti rahoittanut eri pelikehittäjiä.

Rahaa myönnetään kuitenkin vain työkalujen tekoon. Hiltusen mukaan pelien tekijänoikeuksien pitäminen Suomessa vaatisi rahoitusta myös pelien demokehittelyvaiheessa.

- Tällä hetkellä tarvittaisiin rahoitusinstrumentti, joka auttaisi pelitaloja kehittämään pelattavaa tuotettaan, eikä vain sitä tekniikkaa millä sitä tehdään.

Suurin osa suomalaisista pelitaloista tekee verkko- ja mobiiliympäristössä toimivia pelejä. Habbo Hotellin voittokulku ja mahdollinen pörssilistautuminen luultavasti herättää myös valtiovallan, alalla arvellaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat