Pelastuhelikoptereita uhkaa rahanpuute

Lääkintä- ja pelastushelikoptereiden toiminta Suomessa uhkaa jäädä hajanaiseksi myös ensi vuonna. Pelastushelikopteritoiminta haluttaisiin keskittää valtiolle. Rahat tähän kuitenkin puuttuvat.

Sisäministeriön pelastuylitarkastaja Harry Frelanderin mielestä pelastus- ja lääkintähelikopterien pitäisi olla julkisessa valvonnassa. Näin järjestelmä olisi Frelanderin mukaan kattavampi ja varmempi.

Nykyistä kopteriverkkoa voi luonnehtia kirjavaksi. Helsingin pelastuslaitoksella on oma pelastuskopteri. Helsingin ja Turun Medi-Helien lisäksi tehtäviin lentävät monitoimikopterit Oulusta ja Varkaudesta. Sisäministeriön rahoituksella toimii kopteri Jyväskylässä sekä osavuotisesti lentävä kopteri Lapissa. Lisäksi lentopelastukseen käytetään rajavartiolaitoksen ja ilmavoimien koptereita, joita on Frelanderin mukaan yhteensä noin tusina.

Jotkut osat maasta ovat nyt ongelmallisia, pelastusylitarkastaja myöntää. Ilmeinen katvealue on tällä erää ainakin entisen Vaasan läänin alue. Seutukunnalla yli 50000 ihmistä allekirjoitti viime vuonna adressin, jossa vaaditaan alueelle omaa pelastushelikopteria.

Rahanpuute uhkaa pelastustoimintaa

Sisäministeriön työryhmä ehdotti aiemmin, että pelastushelikoptereiden rahoitus ja koordinointi keskitettäisiin valtiolle. Tuoreessa budjettiesityksessa varoja muutokseen ei kuitenkaan ole.

-Näyttää siltä, että hanke ei nyt etene. Asia on rahasta eikä mistään muusta kiinni, arvioi sisäministeriön pelastusylitarkastaja . Hänen mukaansa on todennäköistä, että osa pelastushelikoptereista joutuu joskus seisomaan sen vuoksi, että niillä ei ole varaa lentää. Tämä heikentää Frelanderin mukaan lähinnä lääkinnällistä pelastusturvallisuutta.

Pro Medi-Heli ry:n toiminnanjohtaja Risto Manninen tosin toteaa, että ainakaan Medi-Helin kaksi kopteria eivät ole joutuneet jättämään lentoja väliin rahapulan vuoksi. Manninen kuitenkin myöntää, että myös Medi-Helien lentäminen riippuu vahvasti yleisön vapaaehtoisesti lahjoittamista varoista. Medi-Helien kuluista noin 40 prosenttia saadaan Raha-automaattiyhdistykseltä. Muiden kulujen kattaminen on kansan karttuisan käden varassa. Manninen on Frelanderin kanssa samaa mieltä siitä, että lääkintä- ja pelastuskopterit pitäisi saada valtion rahoitukseen ja valvontaan.

Helikopterit ovat pelastaneet ihmishenkiä

Frelanderin mielestä Suomi voisi ottaa oppia helikopteripelastuksen järjestelmään ulkomailta. Yleensä systeemi on maailmalla rakennettu niin, että valtio vuokraa käyttöönsä yksityisten yritysten kopterien palvelut. Näin toiminta on valtion rahoittamaa ja valvomaa.

Frelanderin mukaan pienet lääkintäkopterit ovat pelastustehtävissä käyttökelpoisempia kuin sotilashelikopterit. -Sotilaskopterien pulma on liian suuri koko: ne eivät sovellu laskeutumaan kaupunkien keskustoihin, maanteille tai pihoihin.

Harry Frelander muistuttaa, että lääkintä- ja pelastushelikopterit ovat osoittaneet meilläkin kiistatta hyödyllisyytensä. -Moni suomalainen olisi menehtynyt tai ainakin olisi paljon huonommassa tilassa ilman koptereita. Niiden tarve on kiistaton, ja se on todettu myös käytännön tasolla, pelastusylitarkastaja summaa. (MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat