Pelaajan kehoa käytetään peliohjaimena yhä enemmän

Videopeleissä pelaajan vartaloa hyödynnetään vastedes peliohjaimena entistä enemmän, arvioivat pelitutkijat.

-Mahdollisimman luonnollista pelikokemusta tavoitteleville peleille on huima mahdollisuus, että voidaan siirtää ihminen ikään kuin kehollisena olentona pelin maailmaan, perustelee digitaalista kulttuuria ja pelaamista tutkinut professori Frans Mäyrä Tampereen yliopistosta.

Markkinoilla on jo monia liikunnallisia pelejä, joissa ainoa peliohjain on pelaajan oma vartalo, jonka liikkeitä pelikonsoli lukee kameroiden avulla. Myös suomalaiset pelintekijät ovat kehittäneet myyntiin yhden taistelulaji kungfuun pohjautuvan pelin, jossa pelaaja on itse ohjain.

Liikunnallisia pelejä pelatessa saa parhaimmillaan hien pintaan ja jopa kunnon kohoamaan.

STT:n haastattelemat pelitutkijat uskovat, että jatkossa pelaamisessa käytetään kehoa myös nykyistä laajemmin. Esimerkiksi silmänliikkeillä ohjattavia pelejä kehitetään jo.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat