Pekkarinen patistaa miettimään alusvaatemainosten asenteita

Hänen mielestään hyvän tavan noudattaminen markkinoinnissa kertoo yrityksen yhteiskuntavastuusta eli siitä, miten se kunnioittaa yhteisiä arvoja ja mitä yritys haluaa viestiä omista arvoistaan.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) mielestä yritysten on syytä harkita mainostensa tarjoamia roolimalleja. Eduskunnan kyselytunnilla nousi viime viikolla esiin vähäpukeisten naisten käyttäminen mainonnassa.

- Mainontaa harjoittavien yritysten on itsensä viime kädessä syytä vastuullisesti harkita, millaisia asenteita ja roolimalleja ne haluavat viestittää kuluttajille mainonnassaan, jonka kohteeksi myös nuoret ja lapset joutuvat, Pekkarinen sanoo kannanotossaan.

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista menettelyä. Vähäpukeisuutta, jopa alastomuutta käytetään nykyään usein mainonnassa huomion herättämiseksi, eikä menettelyä kuluttajansuojaviranomaisten mukaan voida yksiselitteisesti pitää laissa tarkoitetulla tavalla hyvän tavan vastaisena.

- Vaikka mainosta ei pidettäisi lain nojalla hyvän tavan vastaisena, voidaan mainonnalta edellyttää yhteiskunnallista vastuunottoa sen suhteen, minkälaisia roolimalleja ja asenteita mainoksilla luodaan, Pekkarinen toteaa.

Hänen mielestään hyvän tavan noudattaminen markkinoinnissa kertoo yrityksen yhteiskuntavastuusta eli siitä, miten se kunnioittaa yhteisiä arvoja ja mitä yritys haluaa viestiä omista arvoistaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat