Pasi Hagström ajamaan Mäkisen etuautoa

Julkaistu 18.12.2001 17:19

Kolme päivää Subarun WRC-ajokin ratissa Monte Carlo -rallin teillä Monacon ympäristössä vakuuttivat Tommi Mäkisen. Ensi kaudella alkava viidennen MM-tittelin jahti ei ole pr-puhetta vaan täyttä realismia.

-Se kuva minulle asioista jäi, kun kolme testipäivän jälkeen hyppäsin autosta pois, tyytyväinen Mäkinen hykerteli tiistaina Helsingissä.

Mäkinen teki seitsemän Mitsubishillä vietetyn vuoden jälkeen kahden vuoden sopimuksen Subarun kanssa. Hän vihjasi samalla, että alkamassa ovat uran viimeiset aktiivivuodet, joten mestaruusjahtia on rakennettu erityisellä huolella.

Tiistaina Mäkinen kertoi, että päättyneellä kaudella seitsemän MM-rallia ajanut Pasi Hagström ajaa alkavan kauden MM-ralleissa hänen etuautoaan. Hänestä puuhataan myös Subaru-talliin testikuljettajaa helpottamaan Mäkisen työtä.

-Työt alkavat etuauton kuljettajana. Testaaminen kiinnostaa. Siitä on puhuttu Subaru-tallin kanssa, mutta mitään ei ole sovittu, Hagström kertoo.

Tallilla on toistaiseksi vasta kaksi kuljettajaa ensi kauden MM-ralleihin, Mäkinen ja Petter Solberg. Norjalainen ajoi viime vuonna leijonanosan tallin testeistä, joten hänen ajohalunsa painavat, kun talli puntaroi Hagströmin roolia.

Kymmenen vuotta aktiivisesti kilpaillut espoolainen toivoo, että mahdollisen testaajan roolin jatkeeksi tallista aukeaisi johonkin tai joihinkin MM-ralleihin kolmannen kuljettajan paikka. Hagströmin mahdollisuuksia helpottaa myös, että tallin manageri George Donaldson on vanha tuttu.

-Katsoin tämän kauden päätteeksi, että kokemuksen takia ei enää kannata polttaa ralleihin rahaa. Nyt katsotaan löytyisikö tätä kautta mahdollisuus ottaa seuraava askel, Hagström kertoo.

Reiners varmistaa tiedonkulun

Hagströmin lisäksi Mäkisellä on tallissa apunaan kokenut mekaanikko Esko Reiners.

-Esko on mukana varmistamassa sen, että tieto minun ja insinöörien välillä kulkee riittävällä tarkkuudella. Tallien insinöörit ovat kiireisiä herroja. Haluan, että asiat menevät heidän papereihinsa täsmälleen oikein, Mäkinen setvii.

Kolmen ensimmäisen testipäivän aikana Mäkisellä oli paljonkin viestittävää insinööreille. Autoa muuteltiin Mäkisen mukaan "aika lailla", vaikka peruskonstruktio oli nelinkertaisen mestarin mukaan hyvä ajettava.

-Ihan samanlainen helppo ajettava se oli kuin silloin, kun kokeilin sitä ensimmäisen kerran. Siitä tuntee heti, että painojakauma on kohdallaan ja painopiste alhaalla. Myös voimansiirron lukot toimivat progressiivisesti, mikä on hyvä asia, Mäkinen kehuu.

-Miten se sitten helpottaa ajamista? Siihen voisi sanoa, että sillä on huomattavasti vaikeampi tehdä ajovirheitä, kuin jollakin toisella tavalla tehdyllä autolla, Mäkinen muotoilee.

Auton ohella Mäkinen joutuu ensi kaudella totuttelemaan Pirellin renkaisiin, kun hän on Mitsubishillä ajanut Michelinillä. Monte Carlo -rallin testeissä hänellä oli sikäli onnea matkassa, että heti ensitestiin osui monenlaista keliä.

-Ensimmäinen päivä ajettiin kuivaa asfalttia, toinen jäistä ja kuivaa asfalttia ja kolmas märkää asfalttia. Renkaissa on eroa. Varsinkin kostealla kelillä Pirellin renkaat tuntuivat toimivan erittäin hyvin, Mäkinen puntaroi.

Lindström punnitsee työtarjouksia

Ensi kauden kahdessa ensimmäisessä MM-rallissa Mäkisen kakkoskuljettajana on Kaj Lindström. Korsikan rallin ulosajon jälkeisestä selkäleikkauksesta toipuva Risto Mannisenmäki toivoo olevansa ajokunnossa kauden kolmanteen MM-ralliin mennessä.

-Kun kuulin miten hyvin Tommin testit menivät, tuli kova halu olla itsekin mukana, mutta täytyy ottaa järki käteen, Mannisenmäki sanoo.

Mannisenmäki on ollut jo tiiviisti mukana tallin kanssa valmistelemassa ensi kauden MM-sarjaa. Töiden ohella päivät kuluvat tiukkaa kuntoutusohjelmaa toteuttaen.

-Työmaata riittää, Mannisenmäki sanoo.

Myös Lindströmille on työtä tarjolla. Mäkisen pestin päättymisen jälkeen tarjolla on N-ryhmän MM-sarjaan lähtevän Kristian Sohlbergin kakkoskuljettajan paikka.

-Asiasta on keskusteltu, mutta mitään ei ole sovittu. Katsotaan nyt onko näissä puitteissa jotakin muuta tarjolla sen jälkeen, kun Risto palaa, Lindström sanoo.

(MTV3-STT)