Pariisi käynnisti kohteliaisuuskampanjan

Pariisi haluaa parantaa imagoaan turistikaupunkina.

Pariisi on yksi maailman suosituimmista kaupunkilomakohteista, mutta samalla se on turistien keskuudessa tunnettu töykeästä asiakaspalvelustaan. Töykeän palvelun lisäksi pariisilaiset asiakaspalvelijat saavat turisteilta nuhteita kielitaidottomuudesta ja auttamishaluttomuudestaan.

Nyt tästä mielikuvasta halutaan eroon, ja niinpä kaupunki jakaa tarjoilijoille, taksinkuljettajille, hotellin johtajille ja myyntihenkilökunnalle opaskirjoja, joissa kerrotaan, miten turistien kanssa käyttäydytään. Opaskirjasta on otettu 30 000 kappaleen painos.

Puhutko turistia? -opaskirjassa kerrotaan muun muassa eri kulttuureista ja opetetaan lukijaa tervehtimään kahdeksalla eri kielellä. Opaskirja kertoo muun muassa, että britit pitävät siitä, että heitä tervehditään etunimellä ja italialaiset puolestaan arvostavat kättelyä.

Oppaan julkaisemisen taustalla on Pariisin kauppakamarin ja paikallisen matkailutoimikunnan huoli, että Pariisin on tehtävä jatkossa aiempaa enemmän töitä pärjätäkseen kilpailussa toisia kaupunkilomakohteita vastaan.

(MTV3 – Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat