Paradoksi: IT-yritys tuottaa pelkkää nollaa ja silti miljardien arvoinen

Tuoreiden teknologiayritysten markkina-arvojen määrittely tuntuu monessa tapauksessa terveen maalaisjärjen vastaiselta.

The Wall Street Journal kertoo mobiiliviestipalvelu Snapchatista, jonka käyttäjämäärä on ollut viime aikoina kovassa kasvussa. Kaksi vuotta toiminut palvelu ei ole tuottanut vielä lainkaan tuloja. Tästä huolimatta Snapchatin 23-vuotiaalla perustajalla Evan Spiegelillä löytyy luottamusta projektiinsa: Hän nimittäin torjui kolmen miljardin dollarin tarjouksen, jonka Facebook oli tehnyt Snapchatista.

Snapchat on mobiilipalvelu, jonka kautta lähetetyt viestit ja kuvat säilyvät verkossa vain lyhyen aikaa. Palvelu on ollut suosittu teini-ikäisten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Palvelun mukaan päivittäin lähetettävien viestien määrä on 350 miljoonaa kappaletta.

WSJ:n lähteiden mukaan Spiegel harkitsee yrityskauppaa aikaisintaan ensi vuonna. Spiegel odottaa, että Snapchatin käyttäjämäärät kasvavat entisestään, jotta palvelu arvioitaisiin vieläkin arvokkaammaksi. Snapchatin tiedottaja ei ole kommentoinut asiaa.

Facebook on saanut viime aikoina yhä enemmän tuloja mobiilikäytön lisääntymisen myötä, mutta huolena on, että yhä harvemmat nuoret käyttävät palvelua päivittäin. Tuoreet mobiiliviestintäpalvelut ovatkin nyt suurten pelurien kiinnostuksen kohteena.

Snapchatin tavoin tuottamattomana toimintaansa tekevä Twitter on arvioitu 25 miljardin dollarin arvoiseksi.

Niinikään nollatulosta tekevä kuvapalvelu Pinterest sai viime kuussa sijoittajilta 225 miljoonan dollarin rahoituksen. Sijoittajat arvioivat Pinterestin 3,8 miljardin dollarin arvoiseksi.   

 

Lue myös:

    Uusimmat