Pankkifuusio pisti työntekijät tiukille

Vuoden 1995 pankkifuusio aiheutti suurta stressiä työntekijöille. Moni pankkitoimihenkilö taisteli suorituskykynsä äärirajoilla puolentoista vuoden ajan, kun Yhdyspankkia ja Kansallispankkia fuusioitiin.

Titi Heikkilä on tutkinut väitöskirjassaan pankkityöntekijöiden tuntemuksia fuusioitumisen aikana. Muutosmyrsky: Pankkifuusio työntekijöiden kokemuksena -väitös on tarkastettu Teknillisen korkeakoulun tuotantotalouden osastolla.

Heikkilä toteaa, että fuusio aiheutti valtavan myrskyn ihmisten elämään. Stressin kohoaminen alkoi fuusioilmoituksesta ja oli pahimmillaan syksyllä -95, jolloin tehtiin suurin osa konkreettisista muutoksista. Fuusioprosessin aikana eniten työntekijöitä kuormittivat suuri työ- ja asiakasmäärä, muutosryöpyn hallinta, asiakaspalvelun muuttuminen ja työtovereiden menetykset.

Myös epävarmuus tulevaisuudesta ja työpaikasta rasittivat useita. Syksyllä -95, kun työpaikkojen jako oli vielä epäselvä, monet tulivat töihin sairainakin. Poissaolojen pelättiin vaikuttavan tuleviin henkilövalintoihin.

Puolentoista vuoden piina

Fuusioilmoitus tuli julkisuuteen helmikuussa 1995. Siitä seurasi puolentoista vuoden piina, jonka aikana työntekijöiden stressi välillä nousi, välillä laski. Monet olisivat kaivanneet tuolloin psykologista tukea.

Haastateltavat kertoivat stressin määrän riippuneen siitä, missä vaiheessa fuusioprosessi oli. Rajapyykkejä matkalla olivat johtajien vaihtuminen, konttoreiden fyysinen yhdistyminen ja atk-yhdistyminen. Myös ensimmäinen ja viimeinen työpäivä muistettiin hyvin. Tilanne laukesi syyskuussa 1996, kun työntekijöiden lopullinen kohtalo uudessa Merita-pankissa selvisi. Kun pankkilaiset olivat kuulleet tiedon omasta kohtalostaan, heidän stressitasonsa laski.

Lisäksi useimmat työntekijät kokivat fuusion lopussa, että heidän vaikutusmahdollisuutensa omaan tulevaisuuteensa lisääntyivät. Kun epävarmuustila päättyi, ihmiset tunsivat voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan ja työllään siihen, miten asiat etenivät. Tutkimuksessa löydettiin myös ihmisryhmä, jonka stressitaso oli fuusiossa korkea, mutta joka kuitenkin säilytti hyvinvointinsa. Haastatteluissa havaittiin, että tällaisten henkilöiden mielestä epävarma fuusiotilanne oli hallittavissa ja jokainen voi vaikuttaa omaan elämäänsä.

Tuttu johtaja antoi turvaa

Työntekijät kokivat fuusion alussa olonsa sitä turvallisemmaksi, mitä pitempään he saivat pitää vanhan johtajansa. Tuttu johtaja helpotti myös sopeutumista muutoksiin. Johtajakin tarvitsi tukea fuusion aikana. Muutostilanteessa oli tärkeää, että johtajalla oli työpari tai työryhmä, jonka kanssa hän saattoi käydä vaikeita asioita läpi.

Tutkimuksessa haastateltiin työntekijöitä kahteen kertaan vuoden sisällä. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui 71 ihmistä ja toiseen 64. Toinen haastattelukierros tehtiin sitten, kun kaikki olivat saaneet kuulla kohtalonsa pankissa. Vaikka fuusio oli rankka kokemus, osa löysi siitä hyviäkin puolia: pankkiin jääneistä 57 prosenttia koki, että fuusio oli tuonut entistä haasteellisimpia työtehtäviä ja uusia työtovereita sekä antanut mahdollisuuden tutustua uudentyyppisiin pankkipalveluihin. Sekä lähtijät että pankkiin jääneet olivat kokeneet fuusion myös henkisen kasvun ajaksi, jolloin oli mahdollisuus pistää omat ajatukset ja arvomaailma uuteen uskoon.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat