Pankkien houkuttelu lainanottoon puhuttaa

Pankit ovat jälleen lähteneet aktiiviseen lainojen kauppaamiseen. Postiluukuista tipahtelee nyt pankkien kirjeitä, joissa houkutellaan arpajaisvoittojen avulla ihmisiä neuvottelemaan asunto- tai autolainan tarpeesta. Kuluttaja-asiamiehen mukaan suoramarkkinoinnin säännöt eivät ole soveliaita silloin, kun asiakkaalle kaupataan lainaa.

Pankkien lainananto on taas vilkastumaan päin. Nyt ihmisiä houkutellaan pankkiin palkintojen voimalla. Pankit tarjoavat kirjeitse paitsi asuntolainaa, myös mahdollisuutta voittaa arvonnassa vaikkapa astianpesukone, tietokone tai kymppitonni rahaa puhtaana käteen.

Pankit pitävät toimintaansa normaalinasuoramarkkinoinnin menetelmänä. Kuluttaja-asiamiehen mielestä suoramarkkinoinnin keinot eivät kuitenkaan ole sopivia pankkilainojen kauppaamiseen. Vaarana on hänen mukaansa liian löysä lainapolitiikka.

Pankit kiistävät, että lainoja myönnettäisiin keventynein perustein. Ne vakuuttavat, että asiakkaiden takaisinmaksukyky halutaan turvata.

Pankkien on kuitenkin pakko myydä tuotteitaan eli muun muassa lainoja aktiivisesti, koska ne ovat karkoittaneet asiakkaat konttoreistaan. Kotiin lähetettävä mainoskirje on ainoa tapa tavoittaa asiakkaat, joista 90 prosenttia ei enää asioi pankkikonttorissa, vaan hoitaa pankkiasiansa automaateilla.

Erityisesti opintolainan markkinoinnissa arpajaispalkinnot ovat yleisiä houkuttimia, joiden avulla opiskelijat halutaan saada nostamaan opintolainaa. Asuntolainojaan ovat näkyvimmin mainostaneet Aktia ja Merita. Postipankki järjestää tämän viikon lauantaina perinteisen Laina-lauantainsa, jolloin pankin ovet ovat auki kaikille laina-asioista kiinnostuneille.

Tilastokeskuksen luottotilaston mukaan asuntolainojen määrä on lisääntynyt viime vuodesta 2,5 prosenttia, ja on nyt 182 miljardia markkaa.
(MTV3/Leena Laakso)


Lue myös:

    Uusimmat