Pankkiasiakkaiden tyytymättömyys lisääntynyt

Hyvänä pidettiin muun muassa lainojen hoitoa, moitittavaa löytyi puolestaan asiakkaiden omaisuudenhoidosta.

Yksityisasiakkaat ovat aikaisempaa tyytymättömämpiä pankkeihin Suomessa. Kansainvälisen EPSI Rating -kyselyn mukaan suomalaiset ovat silti muita pohjoismaalaisia tyytyväisempiä pankkipalveluihin.

Huonoimman arvosanan pankkipalveluista suomalaiset yksityisasiakkaat antoivat Sammolle, mutta miltei yhtä alhaisella tasolla olivat arviot Nordeasta. Sammon indeksiluku oli kyselyssä hieman alle 70 ja Nordean 72, kun paras luku olisi 100.

Tyytyväisimpiä pankkiinsa ovat Handelsbankenin, Säästöpankkien ja Paikallisosuuspankkien asiakkaat. Niiden indeksiluvuksi tuli kyselyssä yli 80.

Eniten asemiaan menetti viimevuotisesta Nordea. Sammon asiakkaiden tyytyväisyys taas kasvoi viimevuotisesta eniten.

Huonoimmat arvosanat pankeille annettiin omaisuuden hoidosta. Paremmin asiakkaat arvioivat pankkien hoitavan muiden muassa maksuliikenteen ja laina-asiat.

Yritykset tyytyväisempiä

Yritykset ovat kyselyn mukaan yksityisasiakkaita tyytyväisempiä pankkeihin. Vain Op-ryhmä ja Handelsbanken saivat viimevuotista huonommat arviot yrityksiltä.

Tyytyväisimpiä yrityspuolellakin ollaan Säästöpankkien ja Paikallisosuuspankkien palveluihin. Huonoimman arvosanan yritysasiakkaat antoivat Nordealle.

Lähimaihin verrattuna suomalaiset ovat suhteellisen tyytyväisiä pankkeihinsa. Suomalaisia huonomman arvosanan pankkipalveluista antoivat miltei kautta linjan virolaiset ja muut pohjoismaalaiset. Suomalaisten kanssa yhtä tyytyväisiä pankkipalveluihin taas olivat liettualaiset ja latvialaiset.

Kysely tehtiin elo-syyskuussa kahdeksatta kertaa pohjoismaissa ja Baltiassa. Ruotsin laatuyhdistyksen ja Tukholman kauppakorkeakoulun koordinoimaan kyselyyn osallistui 250 jokaisen pankin asiakasta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat