Pankki: ”Konttorien katoaminen on asiakkaiden tahto”

Pankkikonttorien määrä jatkaa vähenemistään. Syynä on palveluiden siirtyminen verkkoon. Neljässä vuodessa konttoreista on kadonnut viidennes.

Pankkikonttorien määrä on vähentynyt viimeisen neljän vuoden aikana noin sadan konttorin vuosivauhtia. Vuonna 2014 pankkikonttoreita oli 1208 kappaletta kun vuonna 2013 niitä oli vielä 1319. Myös itsepalvelupisteiden määrä on laskenut voimakkaasti.

Johtaja Lari Tuovinen Danske Bankista kertoo, että trendi jatkuu.

– Asiakkaat käyttävät yhä enemmän digitaalisia palveluita. He haluavat hoitaa pankkiasiansa verkossa, aivan kuten muutkin asiat.

Kuluttajaviranomainen: Pankkipalvelut turvattava

Kilpailu- ja kuluttajavirasto tekee tänä vuonna selvityksen finanssialan palveluiden saatavuudesta sekä näiden palveluiden kohdistumisen ja hinnoittelun vaikutuksesta kuluttajille ja kilpailulle.

– Kehitys markkinoilla vaikuttaa huolestuttavalta, jos kaikkien mahdollisuudesta saada arkielämän sujumisen kannalta tarpeellista palvelua ei ole varmuutta. Peruspankkipalvelut on kuitenkin turvattu lailla, sanoo apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko.

Vaarana on, että esimerkiksi vanhemmat ihmiset joutuvat antamaan raha-asioidensa hoidon muiden vastuulle, kun itse eivät pysy tekniikan perässä. Ongelma ei ole Haunio-Rudangon mukaan pelkästään pankkikonttorien väheneminen vaan myös aukioloaikojen supistuminen.

Etäpalvelut kiinnostavat

Tuovisen mukaan muutos on lähtöisin asiakkaiden tarpeista. Esimerkkinä Tuovinen kertoo etäpalveluiden suosion kasvun: jo 40 prosenttia kaikista neuvotteluista käydään etänä, vaikka palvelu aloitettiin vasta 2013.

– Eihän se olisi meiltä fiksua liiketoimintaa lopettaa palveluita, joille olisi kysyntää. Verkko vain on sitä, mitä asiakkaat haluavat.

Haunio-Rudanko myöntää, että joillekin asiakasryhmille sähköisten palveluiden lisääntyminen ja paraneminen on etu.

– On hyvä, että on erilaisia vaihtoehtoja. Välttämättömien pankkipalveluiden tulee kuitenkin olla aidosti kaikkien saavutettavissa.

Pankkikonttorien määrä Suomessa

Ikäihmiset eivät ole digitumpeloita

Tuovinen korostaa, että ikäihmiset käyttävät verkkoa yhä enemmän. Vanhempi väestö on kiinnostunut ottamaan uudet palvelut käyttöön.

– Vain pieni asiakasryhmä jatkaa vanhoissa palveluissa. Ikäihmisiä ei pitäisi käsitellä vain jalkoihin jäävänä joukkona, vaan huomata muutoksen helpottavan heidänkin elämäänsä, Tuovinen toteaa.

Pankkikonttoriton maailma

Muutoksesta huolimatta, ei pankkikonttoriton maailma ole vielä nurkan takana.

– Emme voi vielä hoitaa kaikkea pankkitoimintaa verkossa. Esimerkiksi asuntokaupat on hoidettava kasvotusten, sillä asunto-osakeyhtiöiden osakekirjoja ei Suomessa ole digitalisoitu. Asiakkaat kyllä ovat jo digiajassa ja valmiit hoitamaan asiansa verkossa, Tuovinen pohtii.


Lue myös:

    Uusimmat