Pankit patistavat maksamaan verkossa

Kolme suomalaista pankkia ja tietotekniikkapalvelujen toimittajaa ovat sopineet laskujen maksamisesta verkossa. Yhteishankkeella pyritään siihen, että vuonna 2005 noin 80 prosenttia yritysten laskuista kulkisi sähköisesti. Yrityksille verkkolasku tuo huomattavia säästöjä aikaisempaan verrattuna. Myös kuluttajien uskotaan ennen pitkää ottavan verkkolaskun käyttöönsä. Verkkolaskuyhteistyöhön yritetään saada mukaan myös muita pohjoismaalaisia alan yrityksiä.

Merita-Nordbank

Kolme suurta suomalaista pankkia ja tietotekniikkapalvelujen toimittajaa julkistivat tänään yhteiset pelisäännöt, joilla verkkolaskut voidaan luotettavasti lähettää ja vastaanottaa yhteisessä runkoverkossa. Mukaan yritetään saada myös muita pohjoismaalaisia alan yrityksiä. Jo osalla nyt mukana olevista kuudesta yrityksestä on toimintaa muissa Pohjoismaissa. Yhteishankkeen uskotaan johtavan siihen, että vuonna 2005 noin 80 prosenttia yritysten laskuista kulkisi sähköisesti. Nyt yritykset lähettävät laskuista sähköisesti noin 10 prosenttia.

Sampo-konsernin uusi logo näyttää tältä.

Arviota kuluttajien vastaavasta käytöstä ei uskallettu vielä antaa, mutta heidänkin ennustetaan ottavan nopeasti verkkolaskun käyttöönsä, kun pelisäännöt pankkeja ja verkkolaskuoperaattoreita varten ovat nyt valmiina, ja kukin voi kehittää toimintojaan ja sovelluksiaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Yhteinen standardi mahdollistaa sen, että laskuttajan ja laskujen vastaanottajan välinen liikenne hoituu yhtä kanavaa pitkin, vaikka osapuolet käyttäisivät eri pankkien ja verkkolaskuoperaattoreiden palveluja. Luottamus hankkeen voimaan perustuu vastaaviin kokemuksiin muilla tietotekniikan aloilla. Koska runkoverkko perustuu olemassa oleviin järjestelmiin ja niiden yhteen sovittamiseen, kukin osapuoli on hoitanut kulut itse.

Paperinen lasku maksaa paljon

Verkkolaskukonsortion ohjausryhmän sihteeri, Elma Electronic Tradingin toimitusjohtaja Mika Hällström sanoi, että yritysten uskotaan ottavan nopeasti verkkolaskun käyttöönsä, koska siitä koituu huomattavia säästöjä. Hällströmin mukaan paperisen laskun hinta on noin 30 euroa eli lähes 200 markkaa. Sähköisellä laskutuksella summa voidaan pudottaa noin puoleen. Kustannuksia syntyy mm. siitä, että laskun on oltava lähettävän ja vastaanottavan yrityksen taloushallintojärjestelmässä. Erityisen kallista on paperisen laskun vastaanotto, sillä sen lasketaan lohkaisevan käsittelykustannuksista 80 prosenttia. Hällströmin mukaan nopeasta kehityksestä on saatu jo näyttöä yritysten välisessä maksuliikenteessä: 500 suurimmasta yrityksestä 90 prosenttia hoitaa maksunsa sähköisesti.

Esimerkkejä löytyy kännymaailmasta

OP-logo

Kun alan infra on nyt saatu kuntoon, Hällström uskoo myös kuluttajien siirtyvän vähitellen sähköisiin laskuihin. Hällströmin mielestä esimerkin voi ottaa kännymaailmasta: Tekstiviestijärjestelmän kehittämisen jälkeen meni 4-5 vuotta ennen kuin se omaksuttiin yleisesti, ja sen jälkeen nousu on ollut huimaa. Hällström kertoi, että murrospiste on 28-30 prosentin penetraatio- eli käyttöasteessa. Sen jälkeen käyttö lisääntyy omalla voimallaan. Verkkolaskuissa siihen lasketaan päästävän vuoden 2003 lopussa tai vuoden 2004 alussa.

Pankeista yhteistyöryhmässä ovat Merita, Sampo ja osuuspankit ja verkkolaskuoperaattoreista TietoEnator, Datatie ja Elma. Hällströmin mukaan keskusteluja myös mm. suurten ruotsalaisten pankkien mukaantulosta on käyty. Hän uskoo, että jo kesällä ne liittyvät mukaan, ja vuoden lopussa joukko on selvästi suurempi. Hällströmin mukaan yrityksiltä kuluttajille välitettävien verkkolaskujen hoidossa ruotsalaiset ovat hieman meitä edellä, mutta yritysten välisessä liikenteessä suomalaisilla on 1-2 vuoden kaula seuraavina tuleviin pohjoismaalaisiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat