Panimoliitto valmis juomamainosten ennakkosyyniin

Panimo- ja virvoitusjuomaliitto valmistelee alkoholimainosten sisällön tarkastamista etukäteen ennen niiden julkistamista. Liitto aikoo myös uusia alkoholijuomien markkinointia koskevat ohjeensa, joita sen jäsenyritykset ovat sitoutuneet noudattamaan.

Liiton toimitusjohtajan Elina Ussan mielestä alkoholimainontaa valvotaan Suomessa tiukasti jo nyt. Keskustelu uusista rajoituksista on kuitenkin pistänyt alan yritykset miettimään, mitä ne itse voisivat asian eteen vielä tehdä.

- Odotamme nyt linjauksia alkoholimainonnan osalta ja toivomme, että meille jää vielä tilaa toimia, Ussa sanoo liiton tiedotteessa.

Syksyllä yli sata kansanedustajaa allekirjoitti lakialoitteen, joka rajoittaisi tuntuvasti varsinkin oluen ja siiderin mielikuvamainontaa. Myös peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) on ennakoinut, että alkoholimainonnan rajoituksia voidaan lähiaikoina kiristää.

Alkoholimainonta puhutti viimeksi marraskuun alussa, kun panimoyhtiö Hartwall sai mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksen Åtto Drinkero -juoman mainonnasta.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat