Panimoilla kireä kilpailu - olut ei kallistu

Oluen hinta pysyy tänä vuonna lähes ennallaan, arvioi markkinajohtaja Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen. Panimot joutuvat tyytymään korkeintaan pieniin hinnankorotuksiin, sillä kilpailutilanne on tavallistakin kireämpi.

Suomalaiset olutpanimot joutuvat kilpailemaan pienenevistä markkinoista, sillä oluen kulutus on kääntynyt valvontavirasto Valviran mukaan laskuun. Alan ongelmia lisää myös se, että oluen matkustajatuonti kasvoi viime vuonna lähes 30 prosenttia. Olutrallia ovat kiihdyttäneet kolme veronkorotusta puolentoista vuoden aikana.

- Uusin veronkorotus tapahtui lokakuussa, joten vasta kevät näyttää, kuinka suurena tämä matkustajatuonnin kasvu jatkuu, sanoo Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Sinebrychoff arvioi, että sen suosituimmat olutmerkit, Karhu, Koff ja Carlsberg, ovat lisänneet edelleen markkinaosuuttaan.

- Tällaisinä aikoina, kun ihmiset katsovat tarkkaan rahankäyttöään, vahvat tuotemerkit vahvistuvat edelleen. Sama ilmiö oli 90-luvullakin, Tiainen muistuttaa.

Panimoalalta ei julkisteta yhteisiä markkinaosuuslukuja. Olvi kertoi tänään tulosjulkistuksessaan, että sen markkinaosuus oluissa on pysynyt ennallaan. Hartwallin uskotaan menettäneen viime vuonna hieman markkinaosuuttaan.

Katso Jussi Kärjen juttu (Seitsemän uutiset 25.2.2010)

Lue myös:

    Uusimmat