Palvelut siirtyvät internetiin

Viranomaiset ja julkinen sektori ovat yritysten ohella viemässä yhä enemmän palveluita internetiin. Pankkipalveluista jo valtaosa hoituu netin kautta ja suomalaiset ovat niitä tottuneet myös käyttämään. Myös matkoja varataan paljon nettipaveluista.

Viranomaiset ja yritykset sähköistävät nyt innolla suomalaisten palveluita. Verokortin saa jo internetistä ja Kelan maksamia korvauksia voi tarkastella verkossa. Yksi kuitenkin puuttuu: aitoa vuorovaikutteisuutta viranomaisten palveluissa ei juuri ole.

Vuorovaikutteisuuden puute tarkoittaa esimerkiksi, että kansalainen voi kyllä panna asioita vireille verkossa, mutta varsinainen käsittely tapahtuu vielä perinteisesti. Esimerkiksi rikosilmoituksen voi joissain tapauksissa tehdä sähköisesti, mutta siitäkin virallinen vahvistus tulee postitse.

Projektipäällikkö Mira Nivala valtiovarainministeriöstä kertoo, että muutosta on luvassa.

- Selvitämme nyt, miten viranomainen voisi turvallisesti ottaa asiakkaaseen yhteyttä sähköisesti, Nivala kertoo ministeriön sähköisten palveluiden kehittämisohjelmasta.

Ensimmäisiä käytännön sovellutuksia on odotettavissa vuoden 2008 loppupuolella. Mitä palveluita nämä koskevat, sitä ei vielä ole päätetty.

Ruotsissa täytetään veroilmoitus netissä

Ongelmat tietoturvassa ja käyttäjän tunnistamisessa ovat hidastaneet palveluiden sähköistämistä. Viranomaisasioinnissa käyttäjä on tunnistettava varmasti, jotta kansalaisen tietoturva ei vaarannu.

Tällä haavaa pankkien verkkotunnukset ovat suosituin tapa tunnistaa käyttäjä. Myös kuluttajat pitävät pankkitunnuksia luotettavimpana tunnistuskeinona. Pankkitunnuksia käyttävätkin myös monet viranomaiset, esimerkiksi Kela.

Muita tunnistusvaihtoehtoja ovat sirullinen henkilökortti, mobiilivarmenne ja käyttäjätunnus-salasana-yhdistelmä.

Tietotekniikan edelläkävijöinä itseään pitävät suomalaiset ovat saaneet huomata, että esimerkiksi Ruotsi ja Norja ovat ajaneet Suomen edelle. Ruotsissa voi jo tehdä veroilmoituksen internetissä. Virossa taas sähköinen henkilökortti on levinnyt nopeasti, koska muunlaisia henkilökortteja ei ole tarjolla.

Laskut voi tilata sähköisinä

Yksityiset yritykset, etenkin pankit, ovat olleet etujoukoissa palveluiden sähköistämisessä. Harva suostuisi enää vaihtamaan nettipankkia pankin tiskillä asioimiseen. Nyt apajille haluaa myös posti.

Postin Netposti-palvelu haluaa kansalaisen viralliseksi postilaatikoksi.

- Kuluttaja tarvitsee yhden, tietoturvallisen palvelun, johon voi vastaanottaa kaiken asiaviestinnän, kuten laskut, palkkalaskelmat, Kelan tiedotteet ja verotusta koskevat viestit, johtaja Antero Saren Suomen Postista visioi.

Tällä hetkellä sähköisiä laskuja saa Netpostiin 110 organisaatiolta. Tavoitteena on 2000 lähettäjäorganisaatiota tämän vuoden loppuun mennessä. Sarenin mukaan Netpostia ei pidä sekoittaa sähköpostiin.

- Netpostiin ei tule roskapostia, sillä vastaanottaja itse päättää, keneltä ottaa vastaan viestejä, Saren perustelee.

Netpostiin tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai postin antamilla tunnuksilla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat