Palveluntarjoajilla vapaat kädet lahjakorttien kanssa

Kuluttaja on itse vastuussa lahjakortin käyttämisestä määräaikaan mennessä. Kaupoilla ja palveluntarjoajilla ei ole velvollisuutta jatkaa kelpoisuusaikaa, mikäli lahjakorttia ei ehditä käyttää ajoissa.

- Yrityksillä ei ole velvollisuutta uusimiseen, eikä pitäisikään. On kuluttajan vastuulla käyttää lahjakortti ajoissa, Kuluttajaviraston II johtava kuluttajaoikeusneuvoja Mikko Saastamoinen toteaa.

- Lahjakortissa saa olla rajoituksia koskien sitä, missä liikkeissä ja mihin asti tosite on voimassa. Yrityksellä on vapaat kädet rajoittaa sitä, voiko käyttää alennusmyynnissä tai käytetäänkö etuus kerralla vai osissa.

Saastamoinen kuitenkin toteaa, ettei asiakkaan tarvitse ottaa vastaan lahjakorttia, jota tarjotaan hyvitykseksi palveluntarjoajan tekemästä virheestä.

Monet yitykset ovat valmiita neuvottelemaan, jos asiakas ei syystä tai toisesta ehdi käyttää lahjakorttiaan määräaikaan mennessä. Neuvotteluinnokkuus voi kuitenkin vaihdella toimipisteestä riippuen.

Aiheen äärelle johdatti tapaus, jossa eri hotelleihin osoitettuja lahjakortteja ei ehditty käyttää ajoissa. Lahjakortin omistaja otti yhteyttä hotelleihin hieman ennen määräajan umpeutumista.

Ensimmäinen lahjakorteista oli osoitettu Helsingissä sijaitsevaan hotelliin, jossa lokakuussa umpeutuvaa kelpoisuusaikaa luvattiin jatkaa vuoden loppuun.

Toinen lahjakortti oli hankittu hotelliketjuun, jolla on toimipisteitä ympäri Suomea. Tampereella sijaitsevassa toimipisteessä luvattiin jatkaa kelpoisuusaikaa neljä viikkoa. Järvenpääläisessä toimipisteessä syyskuussa umpeutuvaa korttia saatiin jatkettua vuoden loppuun asti.

- Saman firman sisällä ei tarvitse olla samoja käytänteitä, vaan toimipisteet saavat itse määritellä sopimuksensa, Saastamoinen selittää.

Lue myös:

    Uusimmat