Pakokaasut tappavat enemmän kuin liikenneonnettomuudet

Ruotsalaistutkimuksen mukaan ilman epäpuhtaudet aiheuttavat vuosittain yli 2000 ruotsalaisen ennenaikaisen kuoleman.

Ruotsalainen tutkimus osoittaa, että sydänsairauksille alttiit ihmiset ovat vaarassa kuolla aiemmin jos he altistuvat kaupunkien pakokaasuille. Norlannin yliopistosairaalassa Uumajassa tehdystä tutkimuksesta kertoo keuhko- ja allergiaklinikan professori Thomas Sandström Dagens Nyheter -lehdessä.

- Meillä on nyt vahvat todisteet siitä, että ilman epäpuhtauksilla on tällainen vaikutus, Sandström toteaa.

Aiemmin tänä vuonna ilman epäpuhtauksista julkaistu tutkimus osoitti, että epäpuhtaudet aiheuttavat yli 2000 ruotsalaisen ennenaikaisen kuoleman. Sandström vertaa määrää liikenneonnettomuuksiin, joissa kuolee Ruotsissa vuosittain keskimäärin 430 ihmistä.

Uumajan keuhko- ja allergiaklinikalla tutkijat altistivat 20 sydänsairauksia potevaa keski-ikäistä miestä dieselmoottorin pakokaasuille. Miehillä oli aiemmin ollut lieviä sydäninfarkteja ja heille kaikille oli tehty pallolaajennus. Tutkimuksessa miehet pyöräilivät kuntopyörillä tutkimushuoneissa puolen tunnin ajan kevyellä vastuksella. Puolet miehistä altistettiin pakokaasuille ja puolet tavalliselle, puhtaalle ilmalle.

Professori Thomas Sandströmin mukaan tutkittavat eivät ennakkoon tienneet kumpaan ryhmään he kuuluivat, pakokaasuannos vastasi Tukholman keskustan vilkkaan liikennepäivän normaaleja pakokaasupäästöjä.

Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että sydänsairauksia potevilla on jäykät verisuonet, jotka eivät juuri laajene kasvattaakseen veren virtausta. Normaalikuntoisilla veren virtaus paranee rasituksessa.

Pakokaasu jäykistää verisuonet

Nyt tutkijat pystyivät ensimmäistä kertaa osoittamaan miten ilman epäpuhtaudet käynnistivät kaksi muuta mekanismia kehossa. Ensimmäisessä väheni veritulppaa ehkäisevän t-Pa aineen pitoisuus veressä. Vaikutus kesti peräti kuusi tuntia vielä kokeen jälkeen.

Toisessa mekanismissa selvisi, että jo viidentoista minuutin kevyen pyöräilyn jälkeen miesten EKG:t ilmaisivat merkkejä hapen puutteesta sydämessä. Ilmiö on sama kuin sydänkohtauksessa

- Vaikutus poistui kun miehet saivat levätä, mutta palasi heti kun pyöräilyä jatkettiin, professori Sandström kertoo.

Tutkimus julkaistiin The New england Journal of Medicine -lehden viimeisessä numerossa. Kokeeseen osallistui sekä ruotsalaisia että englantilaisia tutkijoita.

Thomas Sandströmin tutkijaryhmä on jo aiemmin osoittanut, että verisuonet muuttuvat jäykemmiksi myös terveillä henkilöillä, jos he altistuvat pakokaasuille. Myös veritulppaa ehkäisevä aine vähenee veressä. Tutkijaryhmän mielestä ainoa ratkaisu on tehdä poliittisia päätöksiä, jotka vähentävät kaupunkien pakokaasupäästöjä.

Dieselmoottoreista yli kymmenkertainen pienhiukkasmäärä bensiinimoottoreihin verrattuna?

Thomas Sandström on myös sitä mieltä, että sydänongelmista kärsineiden henkilöiden ei pidä rasittaa itseään, ei myöskään kuntoilla, alueilla, joilla on paljon pakokaasupäästöjä.

- Sydänpotilaille kuntoilu on tärkeää, mutta ei kaupunkiolosuhteissa, joissa on paljon pakokaasuja.

Pakokaasut, joita tutkimuksesa käytettiin tulivat Volvon dieselmoottorista, jossa ei ollut katalysaattoria. Dieselpakokaasut sisältävät paljon pieniä tuhannesosamillimetrin kokoisia epäpuhtaushiukkasia. Dieselmoottorien pakokaasut saattavat sisältää yli kymmenkertaisesti pienhiukkasia verrattuna bensiinimoottoreihin. Tutkijoiden mukaan tämäntyyppinen dieselmoottori on yhä yleisin Ruotsin maanteillä. Sandström aikoo tutkia seuraavaksi katalysaattorilla varustetun dieselmoottorin vaikutusta verenkiertoon.

- Toivomme tietysti myönteistä tulosta, mutta se on ensin todistettava. Pelkäämme, että katalysaattorin jälkeen muodostuu uusia epäpuhtaushiukkasia, mutta miten vaarallisia ne ovat, sitä emme vielä tiedä, Thomas Sandström sanoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat