Pakkanen pitää autoilijat pinteessä

Suomessa on autoiltu tällä viikolla ääriolosuhteissa ja kulkuvälineiltä vaaditaankin nyt paljon.

- Eilen oli jo hankala päivä. Autoliittoon tuli paljon puheluita ihmisiltä, jotka olivat hankaluuksissa autojensa kanssa. Koska viime yö oli myös kylmä, hankaluuksia on varmasti tänäänkin, kuvailee Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Kovalla pakkasella autot hyytyvät tavallisimmin siksi, että vanhahkot akut ovat kovilla ja pakkanen hajottaa ne lopullisesti. Niemisen mukaan toinen tavallinen ongelma on se, että jäähdytinneste ei kestä kovenevaa pakkasta vaan alkaa jäätymään, mikä johtaa taas moottoriongelmiin.

- Kolmas tyypillinen ongelma on se, että suodattimiin kertyy vettä, minkä seurauksena polttoaineen saantiin tulee ongelmia.

Paras keino taistelussa pakkasta vastaan on auton huoltaminen.

- Akun on oltava kunnossa ja öljyt asianmukaiset - näin alkajaisiksi, toteaa Nieminen.

Vanha auto voi olla pakkasella uutta luotettavampi

Pakkasella auton kestävyyttä ei voi ennustaa iästä, vaan itse asiassa vanhemmat autot saattavat toimia vaativissa olosuhteissa jopa uusia paremmin.

- Uudet autot vievät enemmän sähköä ja akuilta vaaditaan ehkä enemmän. Tietysti akun kestävyys pakkasilla riippuu myös ajosta, kuluttavinta on lyhyt kaupunkiajo, jossa akku ei ehdi varautua.

Ongelmien ilmetessä tärkeintä on huolehtia siitä, ettei hyytynyt auto jää paikkaan, josta siitä on haittaa muulle liikenteelle. Liikaa ei voi Autoliiton mukaan korostaa myöskään sitä, että näillä keleillä autossa tulisi säilyttää helposti saatavilla turvaliivejä, varoituskolmiota ja lämpimiä vaatteita.

Kolmenkymmenen asteen pakkasessa auton sisälämpötila putoaa kymmenessä minuutissa, mutta hinausapua voi joutua odottamaan tuntuvasti pidempään.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat