Pakasteruoka-ala kasvussa

Pakasteruoka-ala odottaa huimaa kasvua lähivuosina. Suomi on ollut pitkään pakasteruokien syönnissä "kehitysmaa". Pakasteruoka-ala näkee mahdollisuuksia myös viennissä.

Ruotsissa pakasteruokaa syödään kaksi kertaa enemmän kuin Suomessa eli noin 30 kiloa henkeä kohti. Tanskassa ja Englannissa pakasteruokaa kulutetaan neljäkymmentä kiloa henkeä kohti vuodessa.

Suomessakin pakasteruoan kulutus kasvaa voimakkaasti. Erityinen menestys on pakastepizzoilla, joiden myynti Suomessa on lyhyessä ajassa kivunnut muutamasta miljoonasta lähelle 90 miljoonan markan vuosimyyntiä.

Pakasteruoka-ala uskoo kasvun edelleen jatkuvan. Uhkiin ei uskota. Koivukangas Oy:n toimitusjohtajan Mikko Kälkäjän mukaan Suomen markkinat ovat eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna niin pienet, että on epätodennäköistä että joku suuri jätti tänne tulisi.

Pakasteruoan kulutus kasvaa edelleen myös muualla Euroopassa. Suomalaiset pakasteruoan valmistajat tähtäävät myös vientiosuuden lisäämiseen.

Esimerkiksi pudasjärvinen Koivukangas pyrkii tänä vuonna kasvattamaan viennin osuuden kolmannekseen liikevaihdosta, kun nyt mennään 20 prosentissa.

Vientipäällikkö Kimmo Kyhälä näkee asian pelkästään positiivisena, koska kotimarkkinat ovat Suomessa vain viisi miljoonaa ihmistä ja tässä lähialueella kymmeniä miljoonia.
- Aina on uhkia niin Suomessa kuin ulkomaillakin mutta paljon suurempia ovat mahdollisuudet, toteaa Kyhälä.

Venäjää pidetään mielenkiintoisena kohteena, tuodaanhan sinne valtaosa ruoasta. Joukko pohjoissuomalaisia elintarvikealan yrityksiä onkin lähtenyt Venäjän markkinoille yhteisen tuotemerkin voimin.
(MTV3/Soile Suvanto)

Huom! Uusi StreamWorks ohjelma valitsee nopeuden automaattisesti internetyhteytesi mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat