Päivystäjä katkaisi hätäpuheluita tahallaan

Vaasan käräjäoikeus on tuominnut Pohjanmaan hätäkeskuksen päivystäjän sakkoihin ja menettämään virkansa hätäpuheluiden tahallisesta katkaisemisesta. Käräjäoikeuden mukaan päivystäjä katkaisi tahallaan noin sata hätäpuhelua vuoden 2006 loppupuolella. Tuomio jutussa annettiin ensi tiistaina.

Tapaukset tulivat ilmi marraskuussa 2006, kun päivystäjän työtoverit alkoivat kiinnittää huomiota asiaan. Tuomittu otti puhelut vastaan, mutta hän katkaisi ne välittömästi. Kun soittaja soitti uudelleen hätäkeskukseen, puhelut ohjautuivat toiselle hätäkeskuspäivystäjälle. Tuomittu kirjasi katkaisemansa puhelut vääriksi numeroiksi tai aiheettomiksi soitoiksi.

Ambulanssi väärään kaupunkiin- Potilas kuoli

Sama päivystäjä oli jo aiemmin saanut käräjäoikeudelta varoituksen ohjattuaan vuonna 2002 erehdyksessä ambulanssin väärään kaupunkiin. Apua tarvittiin Uudessakaarlepyyssä, mutta ambulanssi ohjattiin Pietarsaareen. Avun viivästyttyä rintakivuista kärsinyt mies kuoli.

Vaasan käräjäoikeus tuomitsi tällä kertaa päivystäjän 50 päiväsakkoon ja viralta pantavaksi virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Hätäkeskuksen johtaja: "Murheellinen tapaus"

Pohjanmaan hätäkeskuksen johtaja Kari Pastuhov luonnehtii nyt julkisuuteen tullutta tapausta murheelliseksi. Viralta pantu keski-ikäinen nainen ehti sairaslomalta palattuaan olla jonkin aikaa töissä, ennen kuin hänet uusien epäilyjen vuoksi pidätettiin virantoimituksesta. Nainen itse on kiistänyt katkaisseensa puhelut.

- Ainoa hyvä puoli tässä tapauksessa oli, että se osoitti työyhteisön sisäisen valvonnan pelaavan. Muut päivystäjät alkoivat ihmetellä, kun katkenneet puhelut ohjautuivat heti uudelleen heille. Epäilty pidätettiin virantoimituksesta tutkimusten ajaksi marraskuussa 2006.

Pastuhov kertoo jälkikäteen miettineensä, olisiko kyseisessä tapauksessa voitu tehdä jotain toisin. Havainnointi oli kuitenkin hankalaa, sillä kyseinen päivystäjä hoiti osan hätäpuheluista asiallisesti.

Pastuhovin mukaan hätäkeskus seuraa työntekijöidensä hyvinvointia niin hyvin kuin taitaa, joskin kohennettavaa tällä saralla on.

- Työn luonne on kyllä rasittava. Puheluihin tulee vastata ohjeajassa ja riskit pitää arvioida nopeassa aikataulussa.

Henkistä työkuormaa yritetään vähentää hätäkeskuksissa mm. keskusteluilla ja tapausten jälkipuinneilla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat