Mainos

Päivittäinen kotiharjoittelu auttaa selkävaivoihin

Tänään tarkastettavan väitöskirjan mukaan pitkittyneitä selkävaivoja pitäisi hoitaa harjoitteluohjelmalla. Fysioterapian alan väitöskirjaa varten on tutkittu henkilöitä, jotka hakeutuvat työterveyshuoltoon selkävaivojen vuoksi.

Pitkittyneestä tai toistuvasta selkävaivasta kärsiville kannattaisi tehdä ohjattu harjoitteluohjelma, toteaa LitM Tiina Kuukkanen. Hänen tutkimat henkilöt jaettiin kolmeen ryhmään, joita seurattiin kolme kuukautta. Ensimmäinen ryhmä harjoitteli liikuntasalin harjoitteluvälineillä kolme kertaa viikossa, toinen ryhmä harjoitteli kotona kerran päivässä ja kävi kerran kuukaudessa fysioterapeutin luona. Kolmas ryhmä oli kontrolliryhmä, jolle tehtiin pelkkiä mittauksia.

Kontrolloitu kotivoimistelu on tehokasta

Selkäkipu ja sen aiheuttamat arkielämän haitat vähenivät harjoittelun avulla. Vartalon lihasten stabiliteettiin kiinnitettiin huomiota aluksi eniten, jotta lihakset tukisivat selkää normaaliin asentoon eri tilanteissa. Liikkeiden vaikeusastetta lisättiin vasta selän hallinnan kehittyessä ja kivun vähennyttyä. Myös taitoon ja tasapainoon kiinnitettiin ohjelmassa huomiota.

Tutkimuksessa todetaan, että intensiivinen ryhmämuotoinen harjoittelu kolme kertaa viikossa ja päivittäinen harjoittelu kotona ovat yhtä tehokkaita.

-Kotiharjoittelu sopii erityisen hyvin monelle selkävaivoista kärsivälle, uraputkessa olevalle ihmiselle. Hän voi ottaa voimistelukansion mukaan vaikka ulkomaanmatkoillekin ja tehdä ohjelmansa hotellihuoneessa, Kuukkanen sanoo.

-Kuukausittainen kontrolli tuo kotiharjoitteluun vastuullisuutta.

Väitöskirjan tuomaa tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa fysioterapiaa työikäisille, suhteellisen hyväkuntoisille selkäpotilaille. Kirjassa on piirroksia liikesarjoista, joita voi soveltaa yksilöllisesti.

(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.