Mainos

Paikantavat kännykät matkaviestinnän seuraava mullistus

Jos matkapuhelimien valmistajien haaveet toteutuvat, autoilija saa muutaman vuoden kuluttua kännykkäänsä tiedon bensiinitarjouksesta kilometrin ennen huoltoasemaa. Tavaratalossa asiakas voi matkapuhelimen avulla suunnistaa sinne, mistä löytyy hänen etsimiään poranteriä tai kukkasipuleita.

Lähitulevaisuudessa kännykän ominaisuuksiin kuuluu paikanmääritys, joka aluksi perustuu ulkona satelliitteihin ja myöhemmin - etenkin sisätiloissa - joihinkin muihin menetelmiin. Näin kännykän käyttäjä saa aiempaa helpommin tietoa ulottuvillaan olevista palveluista.

Kun nykyistä suuremmat graafiset näytöt yleistyvät, tieto voidaan esittää vaikkapa yksityiskohtaisen kartan muodossa. Lisäksi soittajan sijaintitiedot voidaan automaattisesti liittää mukaan esimerkiksi hätäpuheluun, mikä nopeuttaa avun saapumista.

-Mitä tulee ulkotiloissa paikantamiseen, niin kaikki tarvittavat tekniset komponentit ovat olemassa. Satelliittipaikannuskin on onnistuttu puristamaan pienelle mikrosirulle. Kyse on enää siitä, miten nämä laitteet paketoidaan, kertoo projektijohtaja Antti Rainio Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta.

VTT Tietotekniikka on hiljattain käynnistänyt hankkeen, jossa parikymmentä yritystä, viranomaista ja tutkimuslaitosta suunnittelevat uusia navigoinnin palveluja matkaviestimille. Hanke käynnistettiin Suomen itsenäisyyden juhlarahaston aloitteesta. Siinä ovat VTT:n ja Sitran lisäksi mukana Teknologian kehittämiskeskus sekä joukko laite- ja ohjelmistovalmistajia, teleoperaattoreita ja mediayrityksiä.

Tammikuuhun mennessä projektiin osallistujien pitäisi saada aikaan ehdotus konkreettisista hankekokonaisuuksista.

Palveluilla jo kiire

Sisätiloissa tapahtuva paikantaminen on tutkijoille vielä tällä hetkellä osin ratkaisematon haaste. Sen sijaan esimerkiksi autoon sijoitettavat navigointilaitteet ovat monissa maissa jo kypsyneet kuluttajatuotteiden asteelle.

-Tuloaan tekevä WAP-standardi luo osaltaan edellytyksiä uudenlaisille paikantamispalveluille, mutta esimerkiksi karttojen hyödyntäminen edellyttää vielä graafisten näyttöjen kehittymistä, Rainio kertoo. Asiantuntijat arvioivat, että maailmassa on neljän vuoden kuluttua jo lähes 40 miljoonaa paikantavaa matkaviestintä.

-Se on aika pian, kun ajatellaan, että näihin laitteisiin pitäisi kehittää myös palveluita. Rainion mukaan internetissä ja tekstiviesteissä on jo tarjolla sovelluksia, jotka auttavat palveluiden ja kohteiden löytämisessä.

-Kyse on vain siitä, miten nämä sovellukset saadaan matkaviestimien avulla mahdollisimman helposti palvelemaan liikkuvia ihmisiä.

Mainonta villiintyy?

Entä miten paikantamispalveluiden käyttöä kontrolloidaan? Käykö niin, että kauppiaat alkavat puskea kännykkään mainoksia heti, kun huomaavat laitteen haltijan liikkuvan jossakin lähistöllä?

-Nykyisen televiestintää ohjaavan tietosuojalain mukaan käyttäjän sijaintitietoja ei voida luovuttaa järjestelmän ulkopuolelle. Tämä on lähtökohta. Sitten voidaan tietenkin kysyä, että miten palveluita pystytään kehittämään tämän lainsäädännön puitteissa. Toimivuuden ehtona on Rainion mukaan se, että kuluttaja tietoisesti haluaa luovuttaa sijaintitietonsa esimerkiksi taksia tilatessaan.

-Oleellista on se, että käyttäjällä pitää aina olla mahdollisuus olla ottamatta jotakin palvelua. Pitää olla mahdollisuus valita, Rainio korostaa. Palveluita ei Rainion mielestä pitäisikään paketoida liian suuriksi kokonaisuuksiksi. Muutoin käy niin, että kännykän ostaja joutuu välttämättömien toimintojen lisäksi ottamaan joukon itselleen täysin tarpeettomia tai jopa häiritseviä "palveluita".
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.