Pahin kelirikko vasta edessä

Pakkastalvi näkyy nyt myös tien pinnoissa. Kelirikko ja routavauriot ovat aiheuttaneet poikkeuksellisen paljon monttuja ja railoja teille tänä keväänä.

Liikenneviraston kunnossapitoasiantuntija Tuovi Päiviö-Leppäsen mukaan teiden ongelmat johtuvat roudan syvyydestä ja kevään sääolosuhteista.

- Kevät alkoi hirveällä rytinällä, on ollut lämmintä, kosteaa eikä ole ollut yöpakkasia niin se vesi ei pääse sieltä tieltä haihtumaan, Päiviö-Leppänen kertoo MTV:n Huomenta Suomessa.

Painorajoituksia on jouduttu asettamaan teille poikkeuksellisen paljon tänä keväänä. Sulamisen alettua jo yli tuhannelle tiekilometrille on asetettu painorajoituksia turvaamaan teiden kuntoa. Painorajoituksia tullaan asettamaan vielä paljon lisää.

- Meillä on vasta pintakelirikko alkanut, eli tien pinta on pehmennyt ja runko on vielä jäässä. Kun runko lähtee sulamaan, niin silloin joudutaan asettaan vielä lisää painorajoituksia. Lisäksi tuolla pohjoisemmassa Suomessa kevät on vasta alkamassa.

Tällä hetkellä Suomessa ei ole yhtään käyttökelvotonta tietä.

Kelirikko on jokavuotinen ongelma. Tänä keväänä korjauksiin menee noin 20 miljoonaa euroa. Kunnossapitoasiantuntija perää nyt tiekäyttäjiltä malttia, kärsivällisyyttä ja varovaisuutta.

- Silmät pitää olla auki ja valppaana liikenteessä. Autot kurastuu ja on epämukavaa ajaa. Joillain teillä on jopa vaikeaa päästä läpi.

Päiviö-Leppänen toivoo aurinkoisia, tuulisia päiviä ja kunnon yöpakkasia.

- Routa sulaisi hitaammin ja vesi ehtisi haihtua pois eikä jäädä siihen tien pintaan tai rakenteeseen.

Mikäli tienkäyttäjä havaitsee ongelmia tien kunnossa tai liikennöitävyydessä, Liikennevirasto toivoo soittoa tienkäyttäjä-linjalle numeroon 0200-2100.

Katso Liikenneviraston kunnossapitoasiantuntija Tuovi Päiviö-Leppäsen haastattelu (Huomenta Suomi 8.4.2010)

Lue myös:

    Uusimmat