Päättöarvosanat eivät aina vastaa oppilaiden osaamistasoa

Opettajat suhteuttavat yhdeksännellä luokalla antamansa päättöarvosanat muiden oppilaiden osaamistasoon eivätkä valtakunnallisiin kriteereihin.

Suhteellisen arvioinnin takia esimerkiksi kiitettävään arvosanaan vaadittava osaamistaso voi vaihdella eri kouluissa. Tämä käy ilmi Helsingin yliopistossa tarkastetusta väitöskirjasta. 

Väitöskirjan tekijä, tutkija Najat Ouakrim-Soivio sanoo, että suhteellisen arvioinnin käyttö lopetettiin virallisesti jo vuonna 1985. 

Perusopetuksen opetussuunnitelmassa on määritelty tietotaso vain arvosanalle kahdeksan. Ouakrim-Soivion mukaan tarvitaan lisää arvosanoja, joiden kriteerit on määritelty. 

-Kasi on vain yksi numero muiden joukossa, se ei arvota muita arvosanoja. Se ei myöskään anna riittävästi tukea opettajille, jotta he käyttäisivät kriteerejä, eivätkä lipsuisi vanhaan tapaan.  

Lue myös:

    Uusimmat