Päästökaupan vaikutuksia lentolippuihin mahdotonta arvioida

Lentoliikenteen päästökauppalaki astui voimaan eilen. Se koskee kaikkia Euroopan unionin lentoasemilta lähteviä ja saapuvia lentoja. Laki patistaa lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki kertoo, että Finnair laskee tarkasti lentokilometrinsä ja niihin kulutetun polttoaineen.

- Joudumme palauttamaan päästämäämme määrää vastaavan määrän päästöoikeuksia. Näistä osa saadaan ilmaiseksi tai maksutta EU-järjestelmän kautta, mutta loput sitten ostetaan markkinoilta erilaisista hankkeista ja huutokaupasta, Ihamäki kertoo MTV:n Huomenta Suomessa.

Globaali ongelma vaatii globaalin ratkaisun

Lentoliikenteen päästökaupan ongelmana on, että rinnakkaisia päästökauppajärjestelmiä on useita, ja päästökaupan hinta määräytyy siitä, mihin järjestelmään kuuluu.

(ympäristöjohtaja Kati Ihamäki)

- Oikeudenmukaiseksi järjestelmä saataisiin, mikäli siitä tulisi globaali päästökauppajärjestelmä - kun lentoliikenteen päästöt ovat globaali ongelma, tähän pitäisi saada globaali ratkaisu.

Ihamäen mukaan päästökauppa on paras kauppa.

- Sillä voidaan absoluuttisesti vähentää päästöjä. Ostamalla päästöoikeuksia päästöjä vähennetään jollain toisella alalla, ja se joustaa kysynnän ja tarjonnan mukaan. Pelkillä veroilla päästöjä ei tarvitse vähentää, täytyy ainoastaan maksaa.

Lentoliikenteen päästökaupassa on erityispiirre - lentoyhtiöiden päästöoikeuksia ei voida käyttää kuin lentoyhtiöiden päästövähennyksiin, eli niitä ei voi kaupata.

Vaarana hiilivuoto

Päästöoikeuksien vaikutusta lentolippuihin on mahdotonta arvioida. Auki olevia kysymyksiä on Ihamäen mukaan paljon: Päästöoikeuden hintaa tai siihen osallistuvien lentoyhtiöiden määrää ei tiedetä, saati kuinka laajana järjestelmä tulee voimaan. Finnair on esimerkiksi laskenut päästötonnin hintahaarukaksi 25-80 euroa.

- Päästöoikeuksia ei voida viedä hintoihin, jos ne eivät ole tasapuolisia. Toisaalta on mahdotonta sanoa, vaikuttavatko ne lentolipun hintaan.

Ihamäen mukaan pelkona on hiilivuoto, jolloin koneet kiertäisivät Euroopan ja välttäisivät näin päästöoikeuksien ostamisen.

Katso Finnairin ympäristöjohtajan Kati Ihamäen haastattelu (Huomenta Suomi 2.2.2010)

Lue myös:

    Uusimmat