Lentoliikenteen päästökauppalaki astui voimaan eilen. Se koskee kaikkia Euroopan unionin lentoasemilta lähteviä ja saapuvia lentoja. Laki patistaa lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.
Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki kertoo, että Finnair laskee tarkasti lentokilometrinsä ja niihin kulutetun polttoaineen.
- Joudumme palauttamaan päästämäämme määrää vastaavan määrän päästöoikeuksia. Näistä osa saadaan ilmaiseksi tai maksutta EU-järjestelmän kautta, mutta loput sitten ostetaan markkinoilta erilaisista hankkeista ja huutokaupasta, Ihamäki kertoo MTV:n Huomenta Suomessa.
Globaali ongelma vaatii globaalin ratkaisun
Lentoliikenteen päästökaupan ongelmana on, että rinnakkaisia päästökauppajärjestelmiä on useita, ja päästökaupan hinta määräytyy siitä, mihin järjestelmään kuuluu.
(ympäristöjohtaja Kati Ihamäki) |
- Oikeudenmukaiseksi järjestelmä saataisiin, mikäli siitä tulisi globaali päästökauppajärjestelmä - kun lentoliikenteen päästöt ovat globaali ongelma, tähän pitäisi saada globaali ratkaisu.
Ihamäen mukaan päästökauppa on paras kauppa.
- Sillä voidaan absoluuttisesti vähentää päästöjä. Ostamalla päästöoikeuksia päästöjä vähennetään jollain toisella alalla, ja se joustaa kysynnän ja tarjonnan mukaan. Pelkillä veroilla päästöjä ei tarvitse vähentää, täytyy ainoastaan maksaa.
Lentoliikenteen päästökaupassa on erityispiirre - lentoyhtiöiden päästöoikeuksia ei voida käyttää kuin lentoyhtiöiden päästövähennyksiin, eli niitä ei voi kaupata.
Vaarana hiilivuoto
Päästöoikeuksien vaikutusta lentolippuihin on mahdotonta arvioida. Auki olevia kysymyksiä on Ihamäen mukaan paljon: Päästöoikeuden hintaa tai siihen osallistuvien lentoyhtiöiden määrää ei tiedetä, saati kuinka laajana järjestelmä tulee voimaan. Finnair on esimerkiksi laskenut päästötonnin hintahaarukaksi 25-80 euroa.
- Päästöoikeuksia ei voida viedä hintoihin, jos ne eivät ole tasapuolisia. Toisaalta on mahdotonta sanoa, vaikuttavatko ne lentolipun hintaan.
Ihamäen mukaan pelkona on hiilivuoto, jolloin koneet kiertäisivät Euroopan ja välttäisivät näin päästöoikeuksien ostamisen.
Katso Finnairin ympäristöjohtajan Kati Ihamäen haastattelu (Huomenta Suomi 2.2.2010)
Uusimmat
-
21:30
Mirellan ja Joonatanin vihoittelu Kolmiodraama-sarjassa hämmentää – Töllötuomarit: "Luokattoman huonoa käytöstä"
-
21:25
IS: Ukrainassa taistellutta suomalaismiestä epäillään törkeistä rikoksista
-
21:13
Leijonat nollasi Ruotsin vieraissa – neljä uutta pelaajaa irti
-
21:12
Konkarin 30-vuotinen unelma toteutui – ToPo on Suomen mestari
-
20:55
Hyppää Argentiinan iloisimman bussikuskin kyytiin – "Hyvää fiilistä ja energiaa"
-
20:48
Euroopan paras lokinmatkija kruunattiin – kuuntele kirkuvat kisasuoritukset
-
20:32
NHL-legendan poika tulee Suomen jäille
-
20:23
YK ja EU kehottivat Britanniaa hylkäämään parlamentin läpäisseen Ruanda-lakiesityksen
-
20:18
Stubb ruotsalaisten ajatuksista Suomesta: "On tällä hetkellä aika "coolia" olla suomalainen"
-
20:07
Sekava lintukaksikko hämmensi auttajia Yhdysvalloissa – "Liian humalassa lentääkseen"
-
20:00
Salkkarit-hahmo keksii hätävalheen: "Tulin hakemaan..."
-
19:48
Järkyttävä reaktio – entinen F1-kuski sai niskaansa "tappouhkauksien vyöryn"
-
19:45
Katso minuutissa: Näin Helsinki peittyi lumeen kenties viimeisen kerran tänä keväänä
-
19:42
Ministeri Juuso ei nauti SDP:n eikä keskustan luottamusta
-
19:38
Tänne lumipyry yltää seuraavaksi
-
19:38
Ukraina haluaa ulkomailta armeijaikäisiä miehiä kotimaahan
-
19:21
Sanna Marin tapasi Obaman
-
19:15
Myräkkä veti suomalaisten suupielet epäuskoiseen hymyyn – katso pyrypäivän tunnelmat
-
19:02
Kolmiodraama-sarjan Joonatan ja Mirella ilkeilevät toisilleen uuden kumppaniehdokkaan seurassa – näin Aki reagoi
-
19:00
Satu Mäkelä-Nummela murjaisi urakkansa jälkeen: "Lämpöisen puolella"
-
Lataa lisää