"Päärataa on kehitettävä kokonaisuutena"

Maakuntien liitot haluavat vauhtia päärataan. Pohjanmaan radan vaikutuspiirin maakuntien liitot esittelivät kaavailujaan tänään Helsingissä.

Nykyaikaisella raideliikenteellä ja nopeilla junilla voidaan tasapainottaa alueiden kehitystä. Juuri nyt alueelliset kehityserot ovat lisääntymässä, maakuntien liitot pelkäävät. Voimassa olevien suunnitelmien mukaan radanpitoon tarvitaan 2,3 miljardia markkaa vuodessa. Tänä vuonna siihen on käytettävissä noin 2 miljardin määräraha. Nyt esitellyt kehitystarpeet lisäisivät vajetta vielä 60 miljoonaa.

Maakuntien liittojen mukaan vaje on täytettävä, jotta rataverkon noin 900 kilometrin pituiset liikennerajoitukset voidaan poistaa, junien kulkuvarmuutta lisätä, parantaa rataverkkoa Helsingistä Poriin, Jyväskylään, Seinäjoelle ja Riihimäeltä itään sekä toteuttaa Helsingin ja Tampereen väliset lisäraideosuudet.

Voimansa koonneet maakuntien liitot aloittavat mittavan lobbausrynnäkön ja aikovat puhutella laajalti eri vaikuttajatahoja. Pääradan välittömälle vaikutusalueelle keskittyy yli puolet väestöstä, taloudellisesta toiminnasta ja rakennetun ympäristön arvosta. Valtaosa Suomen väestönkasvusta on viime vuosina suuntautunut tällä vyöhykkeellä sijaitsevalle taajamaseudulle. Seinäjoen ja Oulun välisen rataosan palvelutasoa on määrä nostaa niin, että henkilöliikenteessä sallitaan 160-200 km/h ja kallistuvakorisella junalla 220 km/h sekä tavarajunilla 25 tonnin akselipaino 100 km/h.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat