Pääkaupunkiseutu suhtautuu nihkeästi ruuhkamaksuihin

Helsinki, Vantaa ja Espoo eivät innostu ruuhkamaksusuunnitelmista, selviää liikenne- ja viestintäministeriölle tarkoitetuista lausunnoista ja niiden hahmotelmista. Helsingin ja Espoon kaupunginhallituksissa lausunnot jäivät maanantaina vielä pöydälle, mutta Vantaa nuiji omansa valmiiksi jo viime viikolla.

Helsinki kannattaa lausuntoehdotuksen mukaan ruuhkamaksun monipuolista jatkoselvittelyä. Tietoa kaivataan lisää muun muassa maksun vaikutuksista elinkeinoelämään. Lisäksi Helsinki haluaa, että ruuhkamaksuilla alueelta kerätty tuotto käytettäisi Helsingin seudun liikennejärjestelmän hyväksi.

- Jos sitä ei pystytä takaamaan, silloinhan tämä on yksi vero taas lisää tänne pääkaupunkiseudulle, sanoo Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).

Vantaa ei näe maksulle tarvetta omalla alueellaan vähäisten ruuhkien perusteella. Sen sijaan niiden arvioidaan sopivan lähemmäksi Helsingin keskustaa ja sinne johtaville pääteille ja poikittaisreiteille. Vantaalla on myös huoli siitä, että ruuhkamaksu viivästyttäisi harvoin seudulla liikkuvia, Helsinki-Vantaan lentokentälle pyrkiviä autoilijoita.

Jyrkin tyrmäys tullee Espoolta. Sen lausunto-ehdotuksessa ei ruuhkamaksuja pidetä liikenteen kannalta perusteltuina harvaanasutulla alueella, jossa kaupunkimainen ydinkeskusta on pieni. Toiveena olisikin, että selvittämisten ja investointien sijaan varoja käytettäisiin joukkoliikenteen kehittämiseen.

Vyöhykemalli sai kannatusta

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä ruuhkamaksulle ehdotettiin kolmea eri mallia. Helsinki ei nostane niistä yhtään yli muiden.

- Tällä hetkellä ei ole riittävästi tietoa, jotta malleihin otettaisiin kantaa, Rautava selittää.

Vantaa pitää malleista tasapuolisempana vyöhykemallia, jos se korvaisi autoliikenteen erillisverotuksen ainakin osaksi ja olisi käytettävissä koko maassa. Mallissa kahden eri vyöhykkeen sisällä maksettaisiin ajamisesta kilometrien perusteella. Malli perustuu paikannustekniikkaan, joka ei ole vielä käytössä.

Myös Espoo aikoo antaa äänensä vyöhykemallille, jota se pitää teknisesti parhaimpana, joskin kalleimpana. Lisäksi Espoossa on kannettu huolta siitä, että koko operaatio on niin kallis itsessään, että kerätyistä varoista liikenisi vain pieni osuus yhteiskunnalle.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat