Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen neuvottelut tuloksettomia

Neuvottelut pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kilpailuttamisen vaikutuksista henkilöstöön eivät johtaneet osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Työntekijöitä edustavat järjestöt aikovat päättää jatkotoimista ylihuomenna.

Piirisovittelija Esa Longan johdolla pidettyjen neuvottelujen takarajaksi oli sovittu tämän viikon tiistai. Sopua hierottiin työntekijäliittojen, työnantajapuolen sekä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n kesken. Esa Lonka kertoo, että jatkoneuvotteluista ei ole sovittu mitään. Kiistan taustalla on seutuliikennettä viime toukokuussa uhannut kuljettajien työtaistelu. Lakko vältettiin viime hetkillä osapuolten hyväksyttyä sovintoehdotuksen, jonka mukaan kilpailuttamisen vaikutukset työntekijöiden asemaan selvitetään.

Kuljettajat ovat huolestuneita palvelussuhteen ehdoista, mikäli työnantaja vaihtuu kilpailuttamisen seurauksena. Työntekijäpuoli mm. vaatii, että kuljettajat on palkattava uuteen yritykseen vanhoina työntekijöinä. Lakolla uhanneet työtekijäjärjestöt saivat keväällä läpi vaatimuksensa, jonka mukaan vapaaseen matkustamiseen seutuliikenteessä oikeuttava henkilöstölippu palautetaan kuljettajille.

Riskilä: Kuljettajat eivät saa olla heittopussina

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kuljettajien enemmistö kuuluu SAK:laisiin Kunta-alan ammattiliittoon (KTV) sekä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliittoon (AKT). Heitä on yhteensä vajaat 3000. KTV:n puheenjohtaja Jouni Riskilä (sd.) ei halua ennakoida, mitä järjestöt päättävät huomenna. Riskilän mukaan tilanne pitää kuitenkin selvittää.
-Kuljettajista ei saa tulla heittopussiporukkaa, joiden työsuhteet päättyvät 3-4 vuoden välein ja ne aloitetaan uudestaan nollasta. Tätä asetelmaa emme hyväksy, Riskilä sanoi tänään. Pääkaupunkiseudun julkisessa liikenteessä on lisäksi noin 300 kuljettajaa, jotka ovat STTK:laisen Kunnallisvirkamiesliiton (KVL) jäseniä. He jäivät keväällä lakonuhan ulkopuolelle.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat