Mainos

Ostitko joululahjan netistä? Tarkista, että toimit oikein

Mitä tulee ottaa huomioon, kun lahjoja tilataan verkkokaupasta? Lue ohjeet turvalliseen verkkoshoppailuun.

Ennen kuin tilaat…

Ennen kuin tilaat tuotteen, lue muiden käyttäjien kuvauksia kaupasta. Ovatko he tyytyväisiä, ovatko tuotteet vastanneet heidän odotuksiaan? Jos nettisivulla ei ole omaa arvosteluasteikkoa, googlaa verkkokaupan nimi. Näin vältät epämiellyttävät kokemukset.

Tarkista myös, kertooko myyjä kauppansa fyysisen osoitteen ja nimensä. Onko kaupan osoite helppo selvittää? Entä koska nettisivut on päivitetty? Aivan uudella verkkokaupalla ei välttämättä ole vielä tarjota käyttäjäkokemuksia, mutta viimeksi vuonna 2008 päivitetty sivu on myös epäilyttävä – se kertoo, ettei myyjä huolehdi verkkokaupastaan.

Myöhäisten shoppaajien kannattaa huomioida, että esimerkiksi Yhdysvalloista lahjat eivät enää ehdi perille jouluksi. Tarkista, kauanko tuotteen toimittamisen luvataan kestävän. Älä kuitenkaan jätä tilaamista liian myöhään!

Kun tilaat…

Kun olet siirtänyt tuotteen ostoskoriin, tarkista vielä, miten paljon toimituskuluja tuotteelle tulee. Olisiko halvempaa tilata samasta kaupasta useita tuotteita ja välttää näin monen verkkokaupan toimituskulut?

Tarkista, että sinulle on kerrottu tuotteesta kaikki tarpeellinen, kuten toimitus- ja maksuehdot, peruutusoikeus, palautusoikeus, vaihto-oikeus ja mahdollinen takuu.

Maksa nettiostos mieluiten luottokortilla. Saat rahasi takaisin, jos tuote ei saavu, hinta muuttuu yllättäen tai kauppahinta peritään luottotililtäsi ilman suostumustasi.

Ota tilatessasi talteen tuotteen tiedot esimerkiksi kaappaamalla kuva tuotteesta nettikaupan sivulla. Koska nettisivuja päivitetään koko ajan, tuote voi kadota kaupasta loppuessaan. Tiedot kannattaa säilyttää ongelmatilanteita varten. Esimerkiksi netissä oleva hinta on sitova tarjous: vaikka tuotetta ei enää olisi saatavilla tai tarjous loppuisi, ostajalle luvattu hinta pätee silti.

Tallenna nämä!

– Tekemäsi tilaus

– Saamasi tilausvahvistus

– Toimitusehdot

– Tuotteen kuvaus tai mainos

– Myyjän kanssa käymäsi kirjeenvaihto

Tallenna kuva nettisivusta painamalla Print Scrn -nappulaa näppäimistössä. Avaa sitten esimerkiksi Paint-ohelma ja paina yhtäaikaisesti CTRL-nappia ja V-kirjainta. Tämä näppäinkomento liittää kuvan ruudulle avautuneeseen pohjaan. Tallenna sitten kuva.

EU-alueella myyjä vastaa virheestä aina vähintään 2 vuotta. Esimerkiksi Hollannissa tämä aika on kuusi vuotta, Iso-Britanniassa tai Suomessa aikarajaa ei ole.

Jos tuote ei kelpaa...

Myyjä on vastuussa tuotteesta kuljetuksen aikana, joten jos perille saapuu rikkinäinen tuote, vastuu on myyjällä.

Palautusaikaa netistä tilatulle tavaralle on EU-alueella aina seitsemän päivää. Yritys vastaa ostetun tuotteen palautuskuluista. Palauttamisesta on oltava ohjeet, ja tuote tulee palauttaa ohjeistetulla tavalla pakattuna.

Jos tuote on esimerkiksi valtavan suuri ja edellyttää siksi erityiskuljetusta takaisin myyntipaikkaan, yritys voi vaatia kuluttajaa maksamaan lähetyskulut. Tästä on kuitenkin kerrottava ostajalle jo sopimusehdoissa.

Postimyyntiyrityksellä on 30 päivää aikaa palauttaa rahat sen jälkeen, kun se on saanut tuotteen takaisin.

Euroopan kuluttajakeskuksen toimipiste auttaa, jos ongelmia ilmenee EU-alueelta tilatussa tuotteessa.

25:44


Lue myös:


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.