Osa veneilijöistä lähtee vesille puutteellisin taidoin

Osasta veneilijöitä on tullut yhä piittaamattomampia. Vesille saatetaan lähteä, vaikka merimerkit tai väistämissäännöt eivät ole hallussa.

– On veneilijöitä, jotka lähtevät hyvinkin isoilla ja rajuilla veneillä puutteellisin taidoin ja ehkä vähän puutteellisin välinein. Yhtä lailla on kuitenkin veneilijöitä, jotka suhtautuvat hyvinkin vakavasti harrastukseensa, kertoo kapteeniluutnantti Mikko Hirvi Suomenlahden merivartiostosta.

Hirven mukaan piittaamattomuus on tyypillistä etenkin suurten kaupunkien alueilla. Myös Liikenteen turvallisuusvirastossa tunnistetaan ilmiö.

– Aika moni lähtee vesille ilman minkäänlaista tarkempaa tutustumista veneeseen, arvioi veneily-yksikön päällikkö Ville Räisänen.

Opettele navigoimaan ennen kuin lähdet vesille

Myös venekokojen ja moottoritehojen kasvu lisää onnettomuuksien riskiä. Räisäsen mukaan isolla veneellä saa helpommin aiheutettua vaaratilanteita muille liikkujille.

– Tosin pienelläkin veneellä pystyy ottamaan hengen itseltään ja muilta.

Ennen vesille lähtemistä olisi syytä ainakin opetella navigoimaan. Tyypillisessä onnettomuudessa päädytään karille navigointivirheen takia. Räisänen sanoo, että nykyään luotetaan liikaa sähköisiin navigaatiolaitteisiin.

– Välttämättä ei ole paperikarttoja mukana tai jos on, ei osata tulkita niitä. Suomessa on sen verran kivikkoiset vedet, että ilman navigaatiotaitoa täällä löytää kiven helposti.

Kipparin vastuu rajaton

Yleensä syynä veneilyonnettomuuksiin on inhimillinen virhe.

– Syy löytyy yleensä aina kipparin paikalta. Esimerkiksi ei ole osattu ottaa olosuhteita huomioon tai ei ole ollut vene kunnossa, Räisänen muistuttaa.

Apua veneilijät tarvitsevat yhä tasaiseen tahtiin. Hirvi kertoo, että Suomenlahden merivartiostolla on noin 900 meripelastustapahtumaa vuosittain. Avuntarpeen syyt ovat kuitenkin osin muuttuneet.

– Enemmän on tilanteita, jotka voitaisiin ehkäistä merimiestaidolla ja kaluston huolellisemmalla ylläpidolla. Esimerkiksi konevikoja on aika paljon. Osa niistä voitaisiin ehkäistä kaluston huolellisemmalla huollolla, Hirvi sanoo.

Pelastusliivejä sen sijaan käytetään aiempaa tunnollisemmin. Hirven mukaan liivit ovat yhä useammin päällä, eivätkä vain veneen pohjalla lojumassa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat