Osa autoista saattaa kulkea tulevaisuudessa kaasulla

Yksityisellä kaasuautoilulla on ollut tähän saakka Suomessa kaksi estettä: maakaasun erittäin korkea polttoainevero ja jakeluverkon puuttuminen.

Veroeste poistui tämän vuoden alussa. Jakeluverkon rakentaminen alkaa myös tänä vuonna, kun maakaasun jakelusta Suomessa huolehtiva Gasum -yhtiö avaa ensimmäisen kaikille asiakkaille avoimen maakaasuhuoltoaseman Helsingin Malmille.

-Aseman rakentaminen aloitetaan syyskuussa, jos rakennuslupa saadaan kaupungilta. Kaupalliseen käyttöön asema yritetään saada tämän vuoden lopussa, myyntipäällikkö Jussi Vainikka Gasumiin kuuluvasta Suomen kaasuenergia -yhtiöstä kertoo.

Malmin asema on avautuessaan Suomen ensimmäinen julkisessa käytössä oleva kaasuhuoltoasema. Tähän asti maakaasun tankkauspisteitä on ollut kaupunkien varikoilla ja Gasumin toimipisteissä.

Asemalle odotetaan myös yksityisautoilijoita

Nyt maakaasua käytetään lähinnä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä. Vainikan mukaan ainakin kaupunkilinja-autot käyttävätkin uutta asemaa. Tulevaisuudessa asemalle toivotaan tulevan myös maakaasutakseja ja myös yksityisautoilijoita.

-Tavoittelemme uusia asiakkaita. Ne asiakkaat, joiden olemme varmistaneet käyttävän asemaa, eivät tule ikinä kattamaan rakennuskustannuksia.

Yksityisen kaasuautoilun alkaminen edellyttää melkoista muutosta. Ajoneuvorekisterikeskuksen tilastojen mukaan vuoden 2003 lopussa Suomessa ei ollut ainuttakaan maakaasulla toimivaa henkilöautoa.

Esimerkiksi Italiassa tilanne on toinen. Erikoistutkija Juhani Laurikko Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta kertoo, että Italiassa on puolisen miljoonaa maakaasuautoa ja noin viidensadan täyttöpaikan verkosto. Myös Saksassa maakaasuautomäärä lähentelee sataatuhatta.

Melkein kaikilla suurilla eurooppalaisilla autonvalmistajilla onkin mallistossaan maakaasukäyttöisiä autoja. Tällä hetkellä myytävissä kaasuautoissa on varalla bensajärjestelmä ja -tankki. Suomessa myytävien automallien tietokantaa ylläpitävästä Motivasta kerrotaan, että kaasuautoja ei Suomesta ainakaan suoraan autokaupasta saa.

Asemia myöhemmin myös muualle

Suomessa maakaasun käytön autoissa käytännössä esti viime vuoden loppuun laki, jonka mukaan kaasun polttoaineverotus oli noin kaksikymmentäkertainen bensiiniin ja dieseliin verrattuna. Tämän vuoden alusta maakaasun verotus muutettiin muita polttoaineita vastaavaksi. Laurikon mukaan maakaasu on selvästi bensiiniä ja dieseliä halvempaa tankintäytettä.

-Suurin ongelma kaasuautoa havittelevalle on se, että jakeluverkko on täysin alkutekijöissään. Tämä on sikäli hankala juttu, että kun jakeluasemia ei ole, autoa ei kannata ostaa ja kun autoja ei ole, jakeluasemia ei kannata perustaa, Laurikko sanoo.

Jussi Vainikka kertoo, että Gasumin suunnitelmissa on laajentaa maakaasun jakelua lähivuosina. Samanlaisia suuria kaasuasemia kuin Malmille rakennettava ei ole tarkoitus tehdä heti lisää, vaan jakeluverkkoa aletaan rakentaa pienillä huoltoasemien yhteyteen tehtävillä täyttöpaikoilla.

-Ensimmäinen tällainen täyttöpaikka rakennetaan mahdollisesti jo ensi vuonna, riippuen Malmin aseman kysynnästä.

Laurikko muistuttaa, että myös Suomen maakaasuverkko rajoittaa jakeluasemien tekemistä. Maakaasua on saatavissa suoraan putkesta vain osassa Etelä-Suomea. Kaasua voi tosin kuljettaa myös rekoilla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat