Oppositio lisää paineita maaseudun bussiliikenteen pelastamiseksi

Oppositio nostattaa välikysymyksellään paineita lisätä rahaa joukkoliikenteen tukeen ja erityisesti maaseudun bussivuorojen säilyttämiseen, kun valtion ensi vuoden talousarviosta päätetään loppuvuodesta eduskunnassa.

Vihreä liitto sai kaikki muut oppositioryhmät mukaan välikysymykseensä, jossa hallitukselta tivataan perusteluja joukkoliikenteen tuen leikkaamiselle. Hallitukselta pyydetään näkemystä myös siitä, miten joukkoliikenteen pysyminen jatkossa turvataan.

Oppositiossa tiedetään, että uhka noin viiden sadan runkoliikenteen bussivuoron loppumisesta maaseudulla rassaa myös hallituspuolueiden kansanedustajien mieliä. Siihen tartuttiin myös välikysymyksen esittelytilaisuudessa eduskunnassa tänään.

- Harvapa olisi odottanut, että juuri tämä hallituspohja olisi näin rankalla kädellä lähtenyt ajamaan joukkoliikenteen tukea alas. Vaikka vaikutukset tuntuvat eri puolilla maata niin ehkä kaikkein eniten vähän syrjäisemmillä seuduilla, kokoomuksen ryhmäjohtaja Ben Zyskowicz sanoi.

Perussuomalaisten Raimo Vistbacka muotoili saman asian suorasukaisemmin:

- Täysin käsittämätöntä, että keskustavetoinen hallitus tekee näin.

Kristillisdemokraattien Kari Kärkkäinen epäili, mahtaako tekeillä olla poliittinen silmänkääntötemppu: Budjettiesityksellä luodaan ensin uhka, sitten määrärahoja lisätään ja keskusta pääsee kertomaan eduskuntavaalikentillä, että se pelasti maaseudun bussivuorot.

- Toivon mukaan tällaisesta ei ole kysymys, Kärkkäinen sanoi.

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg kyseli, kuka lopulta vastaa siitä, mitä leikkaukset lopulta tulevat maksamaan. Kun joukkoliikenne vähenee, kunnat ja Kansaneläkelaitos joutuvat rahoittamaan entistä enemmän erilaisia taksikyytejä.

Vasemmistoliiton Annika Lapintiellä oli jo kasa ehdotuksia siitä, miten bussi- ja junaliikenteelle löytyisi lisää rahaa: tietullit ja yksityisautoilun vaikeuttaminen kaavamuutoksilla isoissa kaupungeissa sekä lentoliikenteen polttoaineelle lisävero.

Oppositioryhmät jättävät välikysymyksensä ensi tiistaina. Tulevaa väittelyä varten eräiden perustietojen kertaaminen saattaa olla paikallaan. Tämänpäiväisessä tiedotustilaisuudessa kokoomuksen, vasemmistoliiton ja vihreiden edustajilla oli vaikeuksia muistaa, mitä joukkoliikenteen rahoille tapahtui kahdella edellisellä vaalikaudella, jolloin he olivat hallituksessa.

Hallituksen budjettiesityksessä joukkoliikenteen tukeen esitetään ensi vuodelle 74,6 milj. euroa. Tämän vuoden varsinaisessa talousarviossa summa oli 81,3 milj. euroa. Opposition mukaan rajuimmin leikkaukset tuntuvat Itä-Suomessa, missä niiden vuoksi on loppumassa 173 runkoliikenteen bussivuoroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat