Oppisiko poika paremmin poikaluokassa?

Paranisiko poikien lukutaito poikaluokassa? Uskaltaisivatko tytöt ilmaista itseään rohkeammin, jos he kävisivät koulua omassa ryhmässään?

Kiinnostus erillisopetukseen tietyissä oppiaineissa on lisääntynyt maailmalla. Pisa-vertailussa menestyneessä Shanghaissa poikaluokkia kokeillaan paraikaa lääkkeeksi tyttöjen ja poikien oppimiseroihin.

Myös Suomessa tytöt esimerkiksi lukevat poikia paremmin, eli sama ongelma huolestuttaa Suomessa.

Kasvatusalan ammattilaiset ovat pyöritelleet kysymyksiä Suomessakin, mutta tyttöjen ja poikien erillisopetuksen hyötyjä ja haittoja tunnetaan huonosti. Suomessa opetuksen räätälöimisen eri sukupuolille katsotaan sopivan huonosti tasa-arvoa korostavaan koulumaailmaan.

– Meillä on esimerkkejä siitä, millaisia tytöt ja pojat ovat keskimäärin, mutta oppimistilanteessa jokainen on yksilö, sanoo Opetushallituksen tutkimusprofessori Ritva Jakku-Sihvonen.

Tutkijat seuraavat kuitenkin kiinnostuneena Shanghain tuloksia, sillä erillisopetuksen hyödyistä tai haitoista on vain vähän kiistatonta tutkimustietoa. Suomessa tiettävästi ainoa kokeilu on tehty vuonna 2006 Tampereen Olkahisen koulussa.

– Oppimistulosten erojen kasvaminen on asia, joka on syytä ottaa tosissaan. Se on ollut tiedossa jo vuosikausia, mutta mitään konkreettista asialle ei ole tehty, sanoo koulun silloinen rehtori Pasi Rangell.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat