Opiskelijoista käydään kovaa kisaa

Opiskelijoita houkutellaan oppilaitoksiin kalliilla mainoskampanjoilla. Oppilaitokset käyttävätkin nyt yhä enemmän rahaa mainontaan.

Viime viikkoina abiturientit ovat saaneet kotiinkannettuna melkoisen määrän mainoksia ja pieniä kylkiäislahjoja eri oppilaitoksista. Oppilaitosten kova kilpailu vähenevistä oppilasmääristä on johtanut siihen, että opiskelijoiden houkutteluun kuluu jo useampi prosentti oppilaitosten liikevaihdosta. Kovinta kisaa opiskelijoista käyvät ammattikorkeakoulut.

Pääosa ammattikorkeakoulujen rahoituksesta tulee aloituspaikkojen kautta, siksi opiskelijoita kannattaa houkutella kauempaakin.

- Kyllä kilpailu on kiristynyt tavattoman paljon ja siitä on seurannut markkinoinnin lisääntyminen ja markkinointikustannusten lisääntyminen, sanoo Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun rehtori Marja-Liisa Tenhunen.

Ministeriö on jo syytellyt oppilaitoksia liian laajasta taide- ja media-aineiden suosimisesta. Näiden ohella muitakin koulutusohjelmia markkinoidaan mielikuvien kautta, kuten mainonnassa on tapana.

Nyt ammattikorkeat ovat jo ryhtyneet itsekin pohtimaan kotiin kannetun mainonnan mielekkyyttä, puhutaan kuitenkin esitteistä, joiden kappalehinta liikkuu kolmen ja viiden euron välillä ja joiden painosmäärät nousevat usein kymmeniin tuhansiin.

- Niistä tulee myöskin sellainen vähän negatiinen mielikuva koska kaikki maksaa ja samalla kysytään, että onko korkeakouluilla varaa näin paljon postitukseen ja muuhun, toteaaTenhunen.

Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussakin oppilaisiin kohdistuva mainonta on pudotettu pariin prosenttiin liikevaihdosta ja suunta on alaspäin.

- Yhä enemmän korostetaan netissä tapahtuvaa markkinointia, opiskelijatapaamisia, opinto-ohjaajien kautta tapahtuvaa markkinointia, Tenhunen kertoo.

Niin kauan kuin kaikki mainostavat kotiin, harva uskaltaa kuitenkaan tästä ringistä hypätä kokonaan pois.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat