Opetuspeleistä apua oppimisongelmiin

Opetuspelit ovat oiva apu oppimisongelmia vastaan. Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskus (OTUK) on saanut pelien avulla monet lapset unohtamaan esimerkiksi pelkonsa matematiikkaa kohtaan.

OTUK on selvittänyt vuonna 2000 alkaneessa tutkimusprojektissaan, miten oppimisvaikeuksista kärsiviä oppilaita voitaisiin kuntouttaa aiempaa tehokkaammin. Merkitystä etsimässä -selvityksen tulosten analysointi on vielä kesken, mutta uudet arviointi- ja opetusmateriaalit ovat jo valmistuneet koulujen käyttöön. Tulokset vaikuttavat alustavasti hyvin rohkaisevilta.

-Peliympäristö sai esimerkiksi opetuskokeiluun osallistuneet oppilaat unohtamaan matematiikkaan liittyvät pelkonsa ja paneutumaan perusteellisesti taitojensa kehittämiseen. Sisukkaan yrittämisen tuloksena oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidot paranivat selkeästi, sanotaan tutkimusraportissa.

Oppimisvaikeudeksi kutsutaan yleensä oppilaan vaikeutta oppia tietyssä ajassa, tietyillä menetelmillä tai normaalein ponnistuksin. Arvioidaan, että jonkinasteisesta kehityksellisistä oppimisen ongelmista kärsii 15-20 prosenttia koululaisista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat